gnestakalle skrev:För att återknyta till remskivan så att inga missförstånd uppstår. På B230 skall momentet vara 60 Nm.
Mvh GK
Säker? Jag vet att skruven till remskivan på b230 ska vinkeldras, tror det är 60 grader, och först något i stil med 60Nm... Nu har jag tyvärr inte mina underbara manualer att tjuvkika i då jag har flyttat ;)
Och sen tänkte jag reda ut massor med olika begrepp och missförstånd i den här tråden så inte TS går bet på något ;)
-Ventilerna går fria på alla motorer förutom b23, b230K och b234.
-Kamremsbyte är lite olika på b21/23 och b230:
B21/23: Behöver man INTE lossa centrumskruven på vevaxeln. b21 har en vevaxelremskiva som sitter med sex stycken m6 skruvar, som man då lossar för att få bort själva remskivan. Kvar blir då vevaxelndrevet, brickor och själva adaptern som håller remskivan. Det går att lirka ut och in kamremmen mellan adaptern och flänsen på aluminiumkåpan bakom. För att få bort vevaxeldrevet och ev få ur packboxen måste man dock ha bort stora skruven. Jag vill minnas att den ska dras med 135Nm sen...
B230 sitter allt fast med centrumskruven, så den måste lossas. Det finns ett väldigt bra originalverktyg som man enkelt monterar på för att lossa skruven, ett sådant råkar jag ha :mrgreen: . Annars får man som tidigare föreslagit lägga i växel och låsa bakhjulen, köra startmotor ( något jag absolut inte skulle testa ), eller köra mutterpurra. När skruven är borta ramlar allt bort, kan behövas lite våld på remskivan dock. När remskivan är borta får man bort den nedre kamremskåpan.