Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eddan
Hej på er allihopa !
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande. På displayen på färddatorn där man kan avläsa bensinförbrukning osv.
Där har det hänt något jä... märkligt. Så fort jag startar bilen så börjar denna text att rulla och ibland blir det rena skumma tecken, ibland så skriver den upp och ner och bak och fram. skit skumt. efter en stund så försvinner all text . man ser att det lyser där men det står inget. tills nästa gång jag startar bilen men det blir samma fel varje gång jag startar, Det är sällan det funkar perfekt. Detta har varit nu så i ca 6 mån, jag har inte orkat bry mig då det inte stör mig så mycket, tills här i veckan då den gula varningslampan tändes och jag kunde inte läsa av vafan det var för fel. som tur var var det bara spolarvätskan som höll på att ta slut. (idag så funkade displayen i ca 5 min, och då såg jag vad felet var)

Är det någon som råkat ut för detta? Jag ska försöka ta kort på det och lägga upp..
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har hört talas om displayer som blivit hel eller halvsvarta.. men inte att dom skall få frispel..

Det du beskriver låter som det är nån spänningsstab eller liknande som gett upp och det är en massa rippel på nån matningsspänning till displayen.

Mitt tips är att försöka få tag i en display från en 00-03 och byta.

/L
Användarvisningsbild
av Eddan
Tack Loner

Kan man bara byta displayen? jag har kollat efter att byta hela instrument panelen till 04:ns modell, men jag har hört att man måste då omprg den nya panelen,
av Frigge
Jag skulle tro att det är blinkersspaken (rullen) som är trasig o skickar knasig info helt enkelt. Känns rullen som den ska ??

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Eddan
jarrå, den känns helt ok, när displayen väl funkar så kan jag "rulla" mellan de olika alternativen
Användarvisningsbild
av Eddan
uppd
Användarvisningsbild
av Loner
Eddan skrev:Tack Loner

Kan man bara byta displayen? jag har kollat efter att byta hela instrument panelen till 04:ns modell, men jag har hört att man måste då omprg den nya panelen,
Är man händig med lödkolven så kan man.

Oavsett om du byter till en lika DIM eller en av nyare modell, så måste du tanka ur din gamla DIM och sen tanka in den datan i den nya.

Därför tar man bara kromsargen och eventuellt mätartavlorna från en 04-> och sätter i sitt gamla instrument.

/L
Användarvisningsbild
av Eddan
uppd
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Jag har varit med om det på en annan V70 -02 bytade hela DIM=instrumentet.

Dyrt. ja men det funkar perfekt nu :wink:
av CANBus
Jo att byta DIM är nog lösningen, tveksamt att ett displaybyte skulle klara biffen.

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]