PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Tjena har en duett epa traktor..
Var ute o körde på en ganska gropig väg, då jag helt plötsligt känner att inte bromsarna tar något som helst. Så jag åker hem o felsöker detta, och det visar sig vara bromsröret har gått av till själva bromsklossen(?) Så bytte bromsröret där o fyllde på ny bromsvätska då den gamla läckt ut. Men det funkar fortfarande ej att bromsa, bromspedalen går i botten o det händer inget.. Något jag har glömt ? eller måste man lufta bromsarna ? Hur gör jag det isåntfall på lättaste sätt, o vad är det för verktyg ?
Är tacksam för alla svar !

Mvh Victor
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bromsarna måste luftas. Verktygen är i princip en nyckel som passar på luftningsnipplarna, en bit plastslang att ansluta till nippeln och en burk där du samlar upp bromsvätska. Lufta vid samtliga hjul tills inga luftbubblor kommer.

Mvh GK
av Rådlös
Ja, du måste lufta bromsarna. Kan vara lite trixigt att göra det ensam, så har du en bekant till hjälp så kommer du mycket lindrigare undan.
Nu vet jag inte om du har enkrets- eller tvåkretssystem, men principen är så här att man börjar med den bromsen som sitter längst bort från bromspedalen. På bromscylindern (utsidan på bromsskölden) sitter en luftningsskruv. Den ser ut ungefär som en smörjnippel, fast lite större. Den lättar man på något varv så att den släpper ut lufttrycket. Är man noga, och det skall man vara här som du kommer att förstå längre fram i texten, så har man en slangstump för att samla upp oljan i t.ex. en ren plastflaska, som kommer ur skruven. Torka därför rent luftningsskruven först innan du sätter på slangen. Du behöver en fast nyckel. Jag gissar att det är en 1/4". Medan du har krupit under bilen med flaskan och slangen, lossat den aktuella luftningsskruven, (Använd pallbockar, inte domkraften!) så har din assistent tagit plats i bilen. Där får vederbörande pumpa med bromspedalen tills det kommer ren olja. Utan luft! Då drar du åt luftskruven. Och ni skall naturligtvis hålla kontakt genom lämpliga kommandorop till varandra.
Sedan går du vidare med nästa hjul i "kön" och gör om hela proceduren tills alla fyra hjulen är luftade. Ibland finns det även en luftningsskruv på fotbromscylindern/oljebehållaren. Den skall du också lufta.
Tanken med att samla upp oljan i en flaska är att du måste hälla tillbaka oljan i behållaren, för oljan skall räcka till hela systemet.

Dom här luftskruvarna är kända för att kunna jä**as, dom kan gå av när man försöker öppna dom. Se till att du har: Rätt fast nyckel (helst en ringnyckel). Och var beredd på att få köpa nya luftningsskruvar. Alltså: Tappa inte fattningen och besinningen om skruven går av. Det är inte första gången det händer.

Lite överkurs: Det finns speciella pumpar att sätta på skruven, så att man ensam kan lufta bromsarna, men dom kostar nog en slant. Det är bättre och billigare att odla vänskap med någon sympatisk bekant.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Angående luftningen så har biltema 2/pack med ventiler med slang och nipplar som man kan lufta med ensam.
Jag har dessa och dom är faktiskt bra, kommer inte ihåg priset men dom var inte dyra.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Mekonomen har en anordning där man skruvar på ett lock med en slang på bromsvätskebehållaren. I andra änden av slangen finns en nippel som passar på en däckventil. Med denna anordning kan du ha bra kontroll över luftningen.

Mvh GK
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]