- ons 24 aug 2011, 23:17
StefanT5 skrev:Lasseman skrev:Jag hade samma problem som du. Jag hade tur och hittade ett fäste med en riktigt fräsch bussning på returbilen för en 50-lapp och bytade hela hur lätt som helst. Hittar du ingen med bra bussning i på skroten så kan man ju köpa ett fäste ändå och lämna in tillsammans med en ny bussning till någon verkstad som kan pressa i den. Det borde bli billigare ändå.
Istället för att köpa ett fäste då kan man ju lika gärna ta den nya bussningen och gamla fästet och få en verkstad att pressa ur gamla och i med nya.
Blir jo onödigt dyrt att köpa fästet med när man bara behöver bussningen.
Behöver man inte köra den aktuella bilen till verkstan så kan man göra så. Jag tyckte att en 50-lapp på skroten var billigt för att slippa riva ner grejerna, avbryta och sticka till en verkstad, för att sen återvända hem för att göra klart jobbet. Det tar inte mer än en 15-20 min att byta ett komplett fäste med bussning. Jag tycker det var en prisvärd lösning om man inte är så händig med jättepolygripen, och inte vill ha det burrigare ljudet med polyuretanbussning. Hittar man desutom ett fäste med en frisk bussning så är det ju ännu större mening med det hela. De håller ju faktiskt många tusen mil. När jag plockade av fästet på skroten såg jag ju dessutom hur allting sitter fast istället för att riskera att ta sönder något på en fungerande bil. Jag plockade hela fästet med bussning + staget som går till torpedväggen och alltihopa definierades som 1 bussning i kassan - 50 pix.
V70 D2 Momentum 2013, V70 AWD 2001, VW Caddy Maxi 2018