Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michaelk
jag bytade bara bussningen på min v70r den gamla var helt knäckt så den slog jag ut med ett stämjärn yttre ringen är nämligen plast så jag knäckte den med stämjärnet och pressade nya i med en stor biltema polygrip tog väl en kvart då var det fixat bussningen kostade 178kr på volvo
av hullan
Nu har jag beställt ett nytt fäste med "momentarm" på volvo. typ 500:- jag blev dock inte riktigt klok när jag snackade med killen i telefon på vilken arm det är jag egentligen får???

Jag blev lite orolig över hur jag egentligen ska komma åt alla de bultar som fästet verkar sitta i toppen med???

Eller är det armen som går från torpedväggen jag kommer att få med bussningen redan ditsatt?

Blev förvirrad... som sagt - är det den delen som sitter fäst i toppen så är jag orolig att det blir problem- såg riktigt tajt ut där...
av Uninium
Armen mellan motor-torpedvägg sitter med en varsin bult genom bussningarna.

Staget med bussningen som du vill ta bort sitter med 2 eller 3 bultar om inte minnet sviker.
av michaelk
varför köpa hela fästet och/eller arm när man kan byta bussningen ? som sagd kostar bussningen 178kr och är gjort av plast och gummi bara knacka ut gamla med en mejsel eller liknande och pressa i nya med en stor polygrip
Användarvisningsbild
av Lasseman
StefanT5 skrev:
Lasseman skrev:Jag hade samma problem som du. Jag hade tur och hittade ett fäste med en riktigt fräsch bussning på returbilen för en 50-lapp och bytade hela hur lätt som helst. Hittar du ingen med bra bussning i på skroten så kan man ju köpa ett fäste ändå och lämna in tillsammans med en ny bussning till någon verkstad som kan pressa i den. Det borde bli billigare ändå.

Istället för att köpa ett fäste då kan man ju lika gärna ta den nya bussningen och gamla fästet och få en verkstad att pressa ur gamla och i med nya.
Blir jo onödigt dyrt att köpa fästet med när man bara behöver bussningen.
Behöver man inte köra den aktuella bilen till verkstan så kan man göra så. Jag tyckte att en 50-lapp på skroten var billigt för att slippa riva ner grejerna, avbryta och sticka till en verkstad, för att sen återvända hem för att göra klart jobbet. Det tar inte mer än en 15-20 min att byta ett komplett fäste med bussning. Jag tycker det var en prisvärd lösning om man inte är så händig med jättepolygripen, och inte vill ha det burrigare ljudet med polyuretanbussning. Hittar man desutom ett fäste med en frisk bussning så är det ju ännu större mening med det hela. De håller ju faktiskt många tusen mil. När jag plockade av fästet på skroten såg jag ju dessutom hur allting sitter fast istället för att riskera att ta sönder något på en fungerande bil. Jag plockade hela fästet med bussning + staget som går till torpedväggen och alltihopa definierades som 1 bussning i kassan - 50 pix.
av hullan
Hursom nu har jag varit på volvo och köpt hela fästet - alltså den delen som sitter med 3 bultar i motorn och som bussningen sitter i.

Det som direkt oroar mig nu är - de två nedre bultarna kan jag inte begripa hur jag ska komma till - ser ju ut som jag får riva ner halva motorn?

Ska dessa bultar som håller fästet i motorn dras med något visst moment eller är det bara att dra dem så in i helsike hårt man kan?

Men som sagt - jag tror fasiken inte jag kommer åt alla tre - en av dem sitter ju högt upp och är jättesynlig men de andra två sitter en bit ner under slangen mellan luftburk och och insug och en del andra slangar... :(
av *pettson*
Det var ju det här med att det inte finns nån gratisplats i ett motorutrymme. Det är busenkelt att komma åt nu, men det kräver en del jobb trots allt. För att du nu valde varianten att inte byta bussningen på plats får du nu göra andra jobb istället. Du måste demontera luftburken samt kamaxelgivaren, är du rädd att skada fördelarlocket så ska det med bort plus att rotorn ska demonteras om locket tas bort. Samt att du sen får hålla undan slangarna och trixa lite med verktygen emellan dom. Är man nybörjare så är nu en mekhandbok en bra sak att ha framför sej. Inte för att det är megasvårt, men för att förstå vad man tar bort och varför man tar bort det. När man satt sej in i det är det mycket enklare att sen skruva.
av hullan
fasiken också. 600:- åt fanders. Ska jag nu lämna det till en verkstad som kan byta bara bussningen ordentligt så är det ju onödigt att be honom riva ner halva motorn för att sätta dit fästet jag har köpt
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?