- tor 17 aug 2006, 22:43
#55830
Det är sant att energiinehållet är mindre i etanolen (c:a 35%), men förbrukningen ökar "bara" med c:a 30%. Detta pga att etanolen höjer oktantalet, och motorns verkningsgrad ökar något (spikningsrisken minskar och tändningen kan ökas något). Dessutom blir förbränningstemperaturen något lägre, vilket ytterligare minskar spikningsrisken.
Vad gäller risken för skador på slangar och annat så tål de flesta ämnen etanol bättre än bensin, men det är klart att jag tänker inte garantera nåt här ;) Det enda jag hört i den vägen är at etanolen kan lösa upp hartser i tanken -som bensinen lämnat efter sig- och att bränslefiltret därför kan behöva bytas efter ett par tankningar med E85. Har inte hänt mig dock.
Själv kör jag en GLT -92 (33000 mil på mätaren)på ca 30% E85, det funkar fint än så länge (inte kört så länge än, återkommer om nåt havererar). Det är mest som ett experiment, inte för att jag vill varken spara pengar eller värna om miljön.
Vad gäller risken för skador på slangar och annat så tål de flesta ämnen etanol bättre än bensin, men det är klart att jag tänker inte garantera nåt här ;) Det enda jag hört i den vägen är at etanolen kan lösa upp hartser i tanken -som bensinen lämnat efter sig- och att bränslefiltret därför kan behöva bytas efter ett par tankningar med E85. Har inte hänt mig dock.
Själv kör jag en GLT -92 (33000 mil på mätaren)på ca 30% E85, det funkar fint än så länge (inte kört så länge än, återkommer om nåt havererar). Det är mest som ett experiment, inte för att jag vill varken spara pengar eller värna om miljön.
You go, car stays