Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja, fick tillbaka toppen från planing och tvätt och provtryckning igår, Nu är allt ihop och bilen startar och går som den ska, enda saken jag noterat är att elfläkten går hela tiden, tempen på mätarn står rakt upp, Min fråga är kan givaren som sitter under 3ans insug gått sönder i och med tvätten då de förmodligen inte plockade bort den. Går det att köra med bilen? Fläkten går som sagt hela tiden!

Stängde av bilen och startade den igen, nu startade inte fläkten alls, motorn verkade bara bli varmare och varmare, nålen på mätaren inne i kupen är fortfarande rakt upp. Så till slut stängde jag av bilen. Då bubblade en massa kylarvätska ut ur expansionskärlet, (locket var av.). Vad tusan är det som har hänt?

mvh
Senast redigerad av 1 bodhii, redigerad totalt 0 gånger.
Plockade bort termostaten och kokade den, den öppnade som den skulle, monterade tillbaka den, fyllde upp med vätska igen. Startade sedan bilen, tempen enligt mätaren inne i kupen ställde sig efter några minuter rakt upp. Ingen fläkt som startade. Kylaren är inte varm och slangen från vattenpumpen började bli varm. Slangen från kylare till termostat är fortfarande sval, och kylaren är sval. Det bubblar ur expansionskärlet då och då, KAN det verkligen vara så mycket luft i systemet och varför cirkulerar inte vattnet runt? värme står på max, men ingen cirkulation verkar det som, och varför startar inte elfläkten?

Är det någon som har nån idé om vad det kan vara?
Om man går tillbaka till ditt ursprungliga inlägg med en kylfläkt som går lite då och då;
så finns det två tryckkontakter på kondensorn som beroende på trycket i AC;n kör kylfläkten på halv eller helfart.
det är inte bara motorns temperatur som bestämmer om kylfläkten skall snurra !
/emwtur
Vad ska jag göra med dessa kontakter då?
Jag har ju inte demonterat något av detta då jag plockade av toppen.
Det enda jag lossade som jag inte hade behövt var röret med 2 skruv från undersidan av turbon till blocket.
Någon idé om vart jag ska fortsätta felsökningen.

mvh
kolla att du har spel på magnetkopplingen till AC;n
- OM den gått ihop , så går ac-kompressorn hela tiden - och då får du tryck i kondensorn - och då går kylfläkten.
- bara så du kan eliminera en felkälla !
/emwtur
emwtur skrev:kolla att du har spel på magnetkopplingen till AC;n
- OM den gått ihop , så går ac-kompressorn hela tiden - och då får du tryck i kondensorn - och då går kylfläkten.
- bara så du kan eliminera en felkälla !
/emwtur
Andra gången jag startade bilen, och tredje gången, då startade ju inte kylfläkten alls. Vilket också är skumt.
Om remmen till kompressorn är för slak, så går inte magnetkopplingen ihop och då startar inte fläkten eller?
Hur mäter jag spelet på magnetkopplingen? Hur förklarar vi att vatten inte verkar cirkulera från blocket till kylaren nu när inte fläkten går igång? Var

1. Hur/var mäter jag spelet på magnetkopplingen?
2. Hur förklarar vi att vatten inte verkar cirkulera från blocket till kylaren via vattenpumpen när inte fläkten går igång?
3. Vad händer om jag kopplar bort remmen från kompressorn?
4. Varför bubblar det ur expansionskärlet var 5-10 sekund?

mvh
1 bladmått mellan remskivan och "skivan innanför" - men snurrar inte centrumet på AC kompressorn så är det lungt - då går inte kompressorn.
2 på tomgång behöver inte motorn så mycket kylning - är du säker på att det inte cirkulerar när du kör ?
3 AC'n funkar inte ( inget annat alltså)
4 luft eller avgaser ? - luktar det något ?

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]