Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spoonkan
Hejsan

jag undra bara hur mycket en 2 liters Volvo motor ska dra blandad körning, just nu står den på 9.6 blandad körning men jag har för mig att det var under 9 förut, nåt som kan ha hänt med motorn? kan ju också tillägga att motorljudet har blivit högre en aningen på vissa varv. kanske jag som har blivit mer tungfotad men. 8)

mvh spoonkan
V40 2,0 T -01 aut, Semester från Mellansverige till Nordkap, massor med mil på snabba Norrlandsvägar, en hel del bergvägar, E4 tillbaka mot Stockholm och långt över det tillåtna från Gävle och neråt: precis 0,8 enl. mätaren.

Annars mätt vid pumpen: 0,7 laglig landsväg. 0,8 forcerad körning, 0,9-1,1 i stan.

Detta med bensinförbrukningen är faktiskt huvudanledningen till att jag inte har bytt bil än. Nästa bil får nog bli en diesel om den ska konkurrera på den punkten med bra fartresurser och hyfsad förbrukning
Är det verkligen blandad körning så är det ju för högt.
Däremot så skiljer ju sig körstilar mycket. Kör du mycket kortsträckor?
Är det originalstorlek på däcken eller har du monterat nåt fetare?
Har själv en 2,0T och det har aldrig varit några svårigheter att hamna under angiven förbrukning för blandad körning (8,3 l/100km).
enligt datorn är det 9.6 och apropå stift ,olja och oljefilter så har jag precis bytt det kanske kört med det i 20 mil men det är rätt olja och stift enligt boken och jag kör inga korta sträckor, 6 mil landsvägs/50 vägar varje dag, men jag har märkt också att utblåset ser ovanligt sotigt vet inte om det har något med det att gör. Men jag hörde innan jag köpte bilen att 2 liters sugmotorerna är ganska törstiga men att dem drog nästan litern låter lite väl extremt tycker jag det är ju ingen 740 från 80talet liksom :) .
Om den drar så mycket vid normal landsvägskörning och du inte ligger mycket över hastighetsbegränsningarna så måste något vara fel.
Har du någon som kan kolla om det ligger felkoder lagrade?
nej det har jag inte :S men jag tycker nåt måste va fel ochså hade en saab viggen den hade ju dubbelt upp i hästar än volvon och drog mindre. Kanske man skulle ha köpt en saab turbo istället ^^
Turbo bilarna brukar ju dra mindre såklart! Men en vanlig 2.0 borde väl lätt kunna dra 0.7-0.8 om man kör lungt med dem. Det borde ju vara något fel på din, påtanke på att min T4 ligger nästan på samma "0,98" och då kör jag som en idiot med den.
Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]

Ta bort kåpan över motorn och l&aum[…]