Tänkte göra en liten sammanfattning om sånt jag kommit fram till under resans gång (främst gällande V70 -00 fas1):
Gasspjället var alltså kass på min, blev nytt på Volvo till slut. Brukar ha mina bilar rätt många år, så är ju bra att göra det rejält. :shock:
Symptom på min bil - se min första post i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p535786
Länkar:
bra sammanfattning i detta forum:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... ti#p218279
Söktips i detta forum:
Sök på gasspjäll*, gaspjäll*, spjällhus*, ETS eller ETM och allt annat du kan komma på.
Borttagning av spjällhus turbo (innehåller rätt mycket bra info även om man inte har turbo, även om LMM):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
matthewsvolvosite - finns mycket om gasspjället (ETM) - och LMM (MAF in english)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12
forumgas - många där som skrivit om gasspjäll, här är en tråd att börja nysta i, sök på mer där:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2106
Rengöring av spjällhus:
Sök på: "rengö* spjällh*" eller: "rengö* gasspj*" (utan "-tecknet)
Priser:
* Skrot (välsorterad) c.a 2 700:- (gul etikett)
* Renoverad (atech2) c.a 3 700:- (tror att laga.se samarbetar med atech2 med gasspjäll, alltså samma saker - tror jag)
* Ny på Volvo c.a 5 100:-
Sedan kan man väl ha tur och hitta en på någon lokal skrot någonstans lite billigare, men då ska man samtidigt ha tur att den har korrekta nummer för bilen.
På Volvo tillkommer programmering på c.a 650:-, men det kan man åka på på de andra också. Själva jobbet blir inte så mycket egentligen på Volvo, och där får man garanti (2-3 år).
Både Volvo och atech2 kräver ditt gamla gasspjäll i inbyte -
atech2 kräver gamla med hel kabel, annars kostar det extra, kommer inte ihåg hur mycket.
Tips o trix:
EDIT 110818: ---
"Följdfel"?:
OBS! detta är endast spekulation, har inte tillräcklig kunskap:
Många verkar få byta även LMM och/eller främre lambdasond i samband med gasspjäll, för mig blev det även lamdasonden. Han som har matthewsvolvosite (som bytt gasspjäll några ggr) menar att han alltid behövt byta även LMM, han har alltid en ny LMM liggande(!).
I vissa fall är det säkert för att en del har chansat och trott det varit gasspjället när det egentligen varit t.ex. LMM hela tiden. Men tror inte det varit så i alla fallen. För mig var det både gasspjäll och lambdasond, där lambdasonden gav felkod först efter att gasspjället var bytt (och jag vet med säkerhet att gasspjället var kass). Volvo framförde en teori om att när gasspjället krånglade, och systemet inte var stabilt så "syntes" inte felet på lambdasonden. Jag lutar nog mer åt att lamdasonden krånglade (utan felkod) och i och med att gasspjället var nära slutet så flippade det ut, om det varit helt ok hade det isf blivit felkod på lambdasonden redan i första läget. Samma resonemang kan säkert gälla för LMM.
MEN som sagt, detta är enbart spekulationer, någon med kunskap får gärna korrigera.
---
Rengöring av spjällhus:
Finns olika förslag på medel, jag föredrog CRC bräkleen o trasa + tops.
Kan rengöras på plats, enklast genom att bara ta bort luftslangen. Ett annat alternativ för bättre rengöring för att slippa koppla loss kontakten (lite krångligt) är att ta loss spjällhuset, lägga en tidning i motorrummet och lägga det där för rengöring, sladden räcker en liten bit.
Borttagning av spjällhus:
Ny packning skall användas när man sätter dit det igen.
Kontakten på spjällhuset skall INTE väck, följ sladden till kontakt till bilens kabelstam någonstans.
På V70 -00: sladden går bakom startmotorn, staget på detta måste bort för att få bort sladden helt.
Jag hade lite problem med kontakten:

Jag lyckades till slut genom att sticka in en liten skruvmejsel vid pilen, från höger, är en flärp som skall tryckas ner för att spärren skall släppa, min satt så trögt så var tvungen att ha mejseln på plats när jag drog isär kontakten.
Vid montering: Volvo "fuskade" lite när dom monterade gasspjället, så antar att sladden kan dras såhär istället (enklare):
