Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte ett med gul lapp och rätt nummer (bara det är en vetenskap, det måste stämma - dock inte alltid samma nr) för 1200 kr på skroten. :D
Men om det funkar sen får vi se om några år kanske.

Ja 2444ever nu vill vi veta hur det går för dig? :D
Ok, en liten update. Skrev ju tidigare att gasspjäll var beställt från atech2, efter det hände följande:

Fick renoverat gasspjäll från atech2. Kontakten mot bilen såg ganska skitig ut, såg även ut som om nån sprutat 5-56 i den. Blev lite tveksam o ringde atech2, trodde det skulle vara svårt o returnera, men absolut inga problem, var bara att returnera den.
Tyvärr hade dom ingen passande hemma just då, tiden gick utan att dom fick in nån, då erbjöd dom pengarna tillbaka. Hade redan börjat fundera på nytt från Volvo. Dels hade dom konstaterat att det var problem med gasspjället, och då hade det varit pengar tillbaka om det senare hade visat sig vara något annat, och dels är ett nytt gasspjäll ändå ett nytt, samt att det blir 3 års garanti. Tror inte dom byter ut hela innanmätet när dom renoverar, så dom är väl slitna till viss del. Fick dessutom rabatt hos Volvo, lämnade in för hjullager o service samtidigt.

När det var fixat lyste motorlampan, och felkod var satt för främre lambdasond. Dom fick fixa det också, fick dock ännu mer rabatt - tyckte väl synd om mig. Sen hade jag lite panik också, var redan körförbud på den o hade tid dagen efter på SBP, bilen hade dessutom varit mer eller mindre stående i någon månad...
Dessutom verkar dom två övre packboxarna läcka olja i kamremshuset - byte av dom o ny kamrem :(

Blev strax över 6 000:- för nytt gasspjäll inkl. jobbet med gasspället. Tror det är lite niceprice för gasspjäll till dessa modeller. Med atech2s hade det blivit 3 700:- + eventuell programmering à 650:- (?). Och som sagt, vet ju inte hur mycket av innanmätet som renoveras. Men dom är väldigt schyssta att ha att göra med på atech2.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Ojojoj vilken tråkig historia, ja bilägande är inte lätt eller billigt direkt. Men 6 lapp för allt det lät ju ändå ganska humant.

Angående deras renovering tror jag de byter allt det som nöts där vid axeln å lite till, men elektronikinnehållet inne i lådan gör de nog inget åt och behöver väl inte heller, men det är bara vad jag tror med ett lastbilslass salt.
semmelman skrev:Ojojoj vilken tråkig historia, ja bilägande är inte lätt eller billigt direkt. Men 6 lapp för allt det lät ju ändå ganska humant.
Jo, börjar tröttna rätt rejält på den nu, har väl redan lagt upp emot 20 000 sedan köpet för ett år sedan, och nu blir det då också kamrem + packboxar (känns dyrt).
Kommit över den magiska gränsen när det är lönt o sälja den, nu har man liksom redan lagt så mycket som man inte får igen om man säljer.

PS. 6 000:- var alltså enbart för gasspjället o jobb med det, inte hjullagret o det andra.
Tänkte göra en liten sammanfattning om sånt jag kommit fram till under resans gång (främst gällande V70 -00 fas1):

Gasspjället var alltså kass på min, blev nytt på Volvo till slut. Brukar ha mina bilar rätt många år, så är ju bra att göra det rejält. :shock:

Symptom på min bil - se min första post i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p535786

Länkar:

bra sammanfattning i detta forum:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... ti#p218279

Söktips i detta forum:
Sök på gasspjäll*, gaspjäll*, spjällhus*, ETS eller ETM och allt annat du kan komma på.

Borttagning av spjällhus turbo (innehåller rätt mycket bra info även om man inte har turbo, även om LMM):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

matthewsvolvosite - finns mycket om gasspjället (ETM) - och LMM (MAF in english)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12

forumgas - många där som skrivit om gasspjäll, här är en tråd att börja nysta i, sök på mer där:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2106

Rengöring av spjällhus:
Sök på: "rengö* spjällh*" eller: "rengö* gasspj*" (utan "-tecknet)

Priser:
* Skrot (välsorterad) c.a 2 700:- (gul etikett)
* Renoverad (atech2) c.a 3 700:- (tror att laga.se samarbetar med atech2 med gasspjäll, alltså samma saker - tror jag)
* Ny på Volvo c.a 5 100:-
Sedan kan man väl ha tur och hitta en på någon lokal skrot någonstans lite billigare, men då ska man samtidigt ha tur att den har korrekta nummer för bilen.
På Volvo tillkommer programmering på c.a 650:-, men det kan man åka på på de andra också. Själva jobbet blir inte så mycket egentligen på Volvo, och där får man garanti (2-3 år).
Både Volvo och atech2 kräver ditt gamla gasspjäll i inbyte - atech2 kräver gamla med hel kabel, annars kostar det extra, kommer inte ihåg hur mycket.

Tips o trix:

EDIT 110818: ---
"Följdfel"?:
OBS! detta är endast spekulation, har inte tillräcklig kunskap:
Många verkar få byta även LMM och/eller främre lambdasond i samband med gasspjäll, för mig blev det även lamdasonden. Han som har matthewsvolvosite (som bytt gasspjäll några ggr) menar att han alltid behövt byta även LMM, han har alltid en ny LMM liggande(!).
I vissa fall är det säkert för att en del har chansat och trott det varit gasspjället när det egentligen varit t.ex. LMM hela tiden. Men tror inte det varit så i alla fallen. För mig var det både gasspjäll och lambdasond, där lambdasonden gav felkod först efter att gasspjället var bytt (och jag vet med säkerhet att gasspjället var kass). Volvo framförde en teori om att när gasspjället krånglade, och systemet inte var stabilt så "syntes" inte felet på lambdasonden. Jag lutar nog mer åt att lamdasonden krånglade (utan felkod) och i och med att gasspjället var nära slutet så flippade det ut, om det varit helt ok hade det isf blivit felkod på lambdasonden redan i första läget. Samma resonemang kan säkert gälla för LMM. MEN som sagt, detta är enbart spekulationer, någon med kunskap får gärna korrigera.
---

Rengöring av spjällhus:
Finns olika förslag på medel, jag föredrog CRC bräkleen o trasa + tops.
Kan rengöras på plats, enklast genom att bara ta bort luftslangen. Ett annat alternativ för bättre rengöring för att slippa koppla loss kontakten (lite krångligt) är att ta loss spjällhuset, lägga en tidning i motorrummet och lägga det där för rengöring, sladden räcker en liten bit.

Borttagning av spjällhus:
Ny packning skall användas när man sätter dit det igen.
Kontakten på spjällhuset skall INTE väck, följ sladden till kontakt till bilens kabelstam någonstans.
På V70 -00: sladden går bakom startmotorn, staget på detta måste bort för att få bort sladden helt.
Jag hade lite problem med kontakten:
Bild
Jag lyckades till slut genom att sticka in en liten skruvmejsel vid pilen, från höger, är en flärp som skall tryckas ner för att spärren skall släppa, min satt så trögt så var tvungen att ha mejseln på plats när jag drog isär kontakten.

Vid montering: Volvo "fuskade" lite när dom monterade gasspjället, så antar att sladden kan dras såhär istället (enklare):
Bild
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
på min 2,5t satt kabeln bakom startmotorn och för slippa lossa den så klippte de gammla sladden och drog nya på annat sätt.
Volvo krävde inte mitt gammla spjäll i utbyte. Jag fick med det hem för jag var nyfiken plocka isär det :D
men så betalade jag oxå fullt pris utan någon goodwill på spjället :evil:
Vad betalade du för det?

Jo, dom klippte på min också av samma anledning som på din, tog med bilden för att visa på en enklare dragning om det är någon mer hemmapulare som håller på o grejar med gasspjället.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]