PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Tjena ! Jag har en volvo duett med en b20 motor i, o jag har problem med (jag antar att det är kylaren?), när man startar den o motorn är kall så startar den direkt, men när man har kört en stund så blir motorn glödhet, o då om man stannar o stänger av bilen o försöker starta igen så går det ej då står den bara o tuggar på batteriet? Kanske bra fakta att veta också, att det är en a-traktor, så den går på ganska höga varv.. Men då om man låter bilen stå i ca 1h - 1:30 då startar den perfekt igen !! Någon som vet vad felet är ? Den killen jag köpte den av sa att han hade bytt orginal kylaren mot en 740 kylare.. kan detta påverka det ?

Mvh, Tacksam för alla svar o hjälp !!
av Frownlayer
när du säger kokar, så är det en sak. men att motorn är brännhet om man tar på den är normalt.

går vattenmätaren i topp och det kommer massa bubblor ur expansionskärlet?
annars kan det vara tändspolen som börjar bli dålig. det händer ofta när man varvar mycket.
av inkognito
du får ånglås i den, när den inte startar, då den är varm. eller så är kondensatorn dålig
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Någon kompis sa att man skulle ställa tändningen ? typ Vrida på locket ? Fattade ej.. Någon annan som förstår vad för j*vla lock man ska vrida på? :O

MVh
av Rådlös
Nja... När man ställer tändningen vrider man hela fördelaren, inte bara fördelarlocket. Men detta gör man absolut inte på fri hand. Det krävs ett kontrollinstrument för detta. En så kallad stroboskoplampa.
Men i ditt fall med överhettning och eventuellt ånglås så ser jag inte några direkta kopplingar till felställd tändning. Det motsäger dock inte att tändningen bör kontrolleras med jämna mellanrum.
av umekille
såg fiffig lösare av ånglås
en gummiblåsa från en
båt kopplas på ingående
ledning till förgasaren
bara pumpa några tag
så har du soppa i gasaren.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering