- fre 12 aug 2011, 13:24
Det finns en liten läcka i topplockspackningen på min 965. Läckage sker enbart då man kör, inte vid tomgång. Högt tryck i kylsystemet sjunker inte då bilen står still, ingen retur alltså. Avgastest i behållaren är negativt även efter långvarig tomgångskörning. Läckan har således en ventileffekt. Jag kan köra bilen, även på motorväg, om jag släpper ut övertryck en gång i halvtimmen.Håller koll på trycket med en turbomanometer. Grönt lock till kylarvätkebehållaren börjar släppa vid 1,3 bar. Det påfrestar systemet inkl. värmeventil väl mycket. Med ett defekt grått lock sprack värmeventilen och även andra läckor uppstod. Värmeventil och slangar är nu utbytta. Har skaffat en ventil som släpper vid 1,0 bar. Tanken är att anluta övertrycksskyddet högt upp på sidan av behållaren så att så lite kylvätska som möjligt pyser ut vid övertryck. Bäst vore en genomföring i plast för att undvika galvaniska strömmar. Söker därför tips på en plastgenomföring med ca 6 mm hål som kan anslutas tätt till behållaren. Genomföringen bör bestå av ett gängat rör, muttrar och packningar så att det inte kan läcka vid sidan av genomföringen.
Tanken är att slippa dyr rep av topplockspackning på bilen som gått 42000 mil och ska få sluta sina dagar i lokal trafik vid sommarstugan. Håller den 2000 mil till är det bra. Sedan är det nära till skroten.Har bytt originalbehållaten fån 1991 till en senare som har nivåvakt. Denna är kopplad till varningslampan för spolarvätka.
Tanken är att slippa dyr rep av topplockspackning på bilen som gått 42000 mil och ska få sluta sina dagar i lokal trafik vid sommarstugan. Håller den 2000 mil till är det bra. Sedan är det nära till skroten.Har bytt originalbehållaten fån 1991 till en senare som har nivåvakt. Denna är kopplad till varningslampan för spolarvätka.