PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse63
Ja det verkar som du gjort rätt...

Ettans ventiler är stängda (avgas insug) då ettans kolv är i tändläge och då motorn är nollad, då ska rotorn peka mot eller strax före sträcket och då måste drevet stå i 35 grader,
Bild
By hasse63 at 2007-05-03

Edit:
OM det inte stämde förut utan fördelaren var 180 grader "fel" och du har vänt det rätt nu så måste du även flytta om tändkablarna till rätt läge 1, 3, 4, 2. motsols räknat från sträcket = ettans tändstift och kabel.
av front_one
Tack för bra svar. Idag har jag satt drevet i 35 grader och rotorn på strecket samt nollat motorn. Jag får nu gnister på alla stift. Men motorn reagerar inte det minsta iaf. Jag har iofs inte prövat att vrida på fördelaren samtidigt.som jag försöker starta. Kan man ta bort vacum grejen på fördelaren den är i vägen föratt vrida på fördelaren. Börjar få svårt med andra teorier nu alltså.
Finns det nån vänlig kunnig själ nära blekinge som vill ta en titt på min motor?
av Rådlös
Vrida på fördelaren gör man bara vid tändinställning. Och det gör man med stroboskoplampa som mätinstrument. Det lilla som vaccumförtändningen vrider sköter den själv om det fungerar som det skall. Även fördelare slits med tiden och mister sin ursprungliga funktion.

Ett tillägg till Hasses utmärkta bilder och beskrivningar: Notera att "drivspåret" till fördelaraxeln inte sitter centrerat i axeln. Det sitter på den "övre" halvan. Titta noga på Hasses bild.
av front_one
Jag läste i en instruktionsbok att man skulle vrida på fördelaren tills den startar om den inte gick igång vid nollning. Men tack iaf. Jo men nu har jag ju gnista på alla stift. Jo det med drivspåret såg jag innan att det var ocentrerat. Mvh
Användarvisningsbild
av Hasse63
Låter som du först flyttat drevet till 35 grader och sen nollat; hoppas du gjort tvärtom. annars blir det ju fel grader på drevet.
Då motorn är nollad på remskivan så ska ettans ventiler vara stängda om inte så vrid ett varv till, därefter så fixar du drevet.

Om du gjort rätt och tändkablarna sitter rätt så ska motorn gå om den får bränsle.
Lossa bränsleslangen på förgasaren och vrid på nyckeln. kommer den inte bränsle så kan bränslepumpen vara def. eller så har du nån länga på ledningen. Testa att hälla in en kapsyl rakt in i förgasaren, prova direkt att starta utan att gasa, tänder motorn så kan du gasa.

Är ventilerna ställda?

Hittade en bild
Bild
av front_one
Jag har gjort som du beskriver. Alltså nollat innan jag ändrade drevet. Och tändföljden har jag fått rätt. Tänder ändå inte. Ventilerna har jag ingen aning om dom är ställda. Bensin får den. Den spottar bensin om förgasaren och det luktar soppa. Sedan såg jag att det kommer bensin i avgasröret.
Jag har även gett den supar men ingen skillnad. När jag tar ur stiften så är alla dyngsura utan första stiftet. Jag kan inte detta vad det verkar :(
av front_one
Nu var jag ute och prövade bogsera igång bilen. Å har man ingen gas eller choke så tände den rätt mycket å nästan ville igång. Men när jag kom hem så var hela motorutrymmet på stift sidan fullt med bensin. Det såg ut som att det hade läckt ur 2 stift som jag inte dragit åt ordentligt. Detta borde betiyda att den får väldigt för mycket soppa. Nu tänder den ju ändå. Borde starta snart tycker jag.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Tändstiften mår inte bra av att bli dränkta, så andra eller nya kan vara ide. Gnista kan du få utanför motorn men de kan utebli inne i motorn pga kompressionen.

Letat en bild på hur fördelaren kan stå i (grundläge) om jag nu få kalla det så men hittar ingen.
Om du står över vänster skärm och tittar på fördelaren så ska den vara lite vriden till vänster i förhållande till motorn.

Ta lös förgasaren och rengör den. kolla så flotörventilen inte hänger sig (låter så) är allt okey så????

Kanske kamdreven är felmonterade????
av Rådlös
Jag vill utveckla Hasses skrivna mening lite: "Gnista kan du få utanför motorn men den kan utebli inne i motorn pga kompressionen".
Det kan ge en liten ledtråd om felet skulle vara en svag gnista. Det vet vi inte ännu om du har, men när du läser följande så kanske du förstår lite mer. Man kan få gnista på ett tändstift utanför motorn, som också Hasse säger. Men inne i motorn är ju lufttrycket (ungefär) 10 gånger mer under kompressionen. Luft är en tämligen bra isolering. Om man komprimerar luften t.ex. 10 gånger så blir också isoleringen 10 gånger bättre. (Lite slarvigt uttryckt, men som åskådningsexempel) Har man då en svag gnista så orkar den inte hoppa över elektroderna på stiftet. Tändgnistan skall ligga på 25 - 30 000 volt, ungefär om den är frisk.
Nu vet vi som sagt inte vad du har för fel, men en svag tändgnista kan bero på: Dålig tändspole, låg batterispänning, eller något annat som "bromsar" spänningen på vägen från batteriet till tändstiftet.
Tänddelar hör ju till det som slits på en motor. En välvårdad motor kan fungera i 40 - 50 år men tänddelarna har blivit utbytta flera gånger om under den tiden.
av Frownlayer
Jag tycker du ska försöka skaffa dig en KG-trimning katalog, de första sidorna är jättemycket lektyr om b18/b20. och även jättemånga tips.

En motor som är nyrenoverad ska hoppa igång på bara några sekunder, så bogsera igång den är galenskap, det kan tillochmed förstöra mer än det gör nytta. så tyvärr är det nog inte mer än att fortsätta leta, eller be någon som kan att titta på bilen.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]