Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sola454
Jag ska byta till tjänstebil och står och väljer mellan v70 och v50...

Vi har som privat bil en v70 som vi kommer behålla tillsammans med tjänstebilen!
Men ska man välja en v50, mindre, drar mindre, lägre förmånsvärde.

eller

V70, större rymmer hund och barnstol, men kostar mer...

Hur ska man tänka?
Är v50:n för liten för att kunna ha barnstol bak, och ändå kunna sitta bekvämt framför?

tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej
Har själv V50 och kan dela med av lite erfarenhet.
Du sitter bekväm i V50:an både fram och bak.
Inga problem med bilbarnstolen..
MEN...lastförmågan i V50 är som en brevlåda, dvs barnvagn med tillbehör är vad som går in. Övrigt får man lasta i takboxen eller lämna hemma.

V50 känns ochså lite mera 'stötig' (eller om man vill sportig 8) ) än V70:an.

Till slut är det nog upp till tycke och smak...och behov.
Behöver du åka 5 dagar i veckan med last välj V70:an annars slå till på V50:an.
av sola454
C.W

Du skriver att det inte är några problem med bilbarnstolen.
Var tycker du barnstolen bör sitta i en v50? Sitter man bra bakom/framför barnstolen?
av NCR
Jag provade en v50 några dagar innan jag valde en v70 och för mig som är 1,95 och har 45 i skor var det en blandad upplevelse. v50 kändes lite "vek", dvs ratten var lite tunn, växelspaken var som en ekorrpitt och det var så trångt mellan pedalerna (när jag hade vinterskor på mig) att jag gång på gång trampade på gasen och bromsen samtidigt. Samtidigt var den rolig att köra, raskare än v70 i kurvorna osv.

v70 ger dock ett stabilare intryck men så är det ju också skillnaden mellan en bil i golfklassen och en storbil.
Användarvisningsbild
av cycler
V50 är väl en Ford Focus i botten.

Tycker det räcker med att säga det :D

Ta V70 om du gillar rejälare bilar. Ta V50 om du har något emot "plastiga" bilar.

/C
av Continental
Ja det är en Focus i grunden och en bättre grund är nog svår att hitta.
Ett chassi i världsklass, något man inte kan säga om V70 :roll:
Att Focus och V50 sedan inte delar en enda interiördetalj kanske vi inte ska ta här eller?
Användarvisningsbild
av Brainy
Continental skrev:Ja det är en Focus i grunden och en bättre grund är nog svår att hitta.
Ett chassi i världsklass, något man inte kan säga om V70 :roll:
Att Focus och V50 sedan inte delar en enda interiördetalj kanske vi inte ska ta här eller?
Gör den inte? de är bara gjutna i samma formar då eller?

Tycker interiören och då främst instrumentbrädan skriker ford focus i v50.

/Anders
av Continental
Ursäkta men vilka bilar har Du tittat i?
Har Du ens sett en Focus inuti?
Användarvisningsbild
av Brainy
Nya karossen av focus kan jag inte svara för men det är struntsamma, det jag reflekterar mot är gamla focusen och det är knappast till volvons fördel.

Jag har både kört och tittat i gamla focus. Synonymt med varandra, förutom formgivningen, har de bl.a. att tummen sjunker in en bit i instrumentbrädan när man trycker på den.

/Anders
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]