Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
I V70ins frånvaro så behöver jag nu hyra en bil när jag ska iväg på semester nästa vecka.

Så jag har hyrt en V50 under hela semestern, ska bli mycket intressant att se vad jag tycker om den bilen efter 200mil, anledningen till att jag inte redan köpt en är att jag tycker de verkar lite väl lågbudget interiört men nu får den ett eldprov!

Återkommer med tankar och reflektioner om 2 veckor när den är återlämnad!

/Anders
av matzen10
Fint Brainded att du konsumenttestar!
Glöm inte föra "journal" varje dag så inget slipper undan; bra eller mindre bra saker alltså.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack för tipset om journal! Ska se till att jag skriver ner lite tankar en gång varje dag!

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Trevligt, alltid kul med "långtester"
Användarvisningsbild
av frilins
Ha det skönt på semestern och koppla av! 8)
Användarvisningsbild
av Brainy
En första rapport då. Blev en 2.4 á 170hk istället för 1.8F

Plus:
Snygg exteriör
motorn känns piggare än i v70.
Rapp i överföringen Ratt -> Hjul.
Rymligare än jag trott!

Minus:
Plastig interiört! Märks att det är en billigare bil än v70.
För få förvaringsfack och de som finns är för små, det i fördörren och passagerardörren får jag ner halva fingret i. I bakdörrarna finns inga fack.
Känns vinglig i framvagnen.
Högre vägbrus än i V70 trots att jag tycker V70ins brus i baksätet är i högsta laget.
Speciellt till klimatanläggningen så saknar jag separata reglage för vänster/höger istället för att som nu sköta allt med samma reglage och behöva knappa i en "meny"

Det var allt för denna gång, nu ska jag köra till tyskland ToR så utförligare rapport kommer efter det.

/Anders
av matzen10
Brainded skrev:Det var allt för denna gång, nu ska jag köra till tyskland ToR så utförligare rapport kommer efter det.

/Anders
Fint, färjeegenskaperna är inte att förakta! :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Är nyss hemkommen och ska uppdatera plus/minuslistorna lite.

Plus:
Snygg exteriör
motorn känns piggare än i v70.
Rapp i överföringen Ratt -> Hjul.
Rymligare än jag trott!
Bra lyktor (halv/helljus)
Köregenskaperna försämras inte märkbart vid full last.

Minus:
Plastig interiört! Märks att det är en billigare bil än v70.
För få förvaringsfack och de som finns är för små, det i fördörren och passagerardörren får jag ner halva fingret i. I bakdörrarna finns inga fack.
Känns vinglig i framvagnen.
Högre vägbrus än i V70 trots att jag tycker V70ins brus i baksätet är i högsta laget.
Speciellt till klimatanläggningen så saknar jag separata reglage för vänster/höger istället för att som nu sköta allt med samma reglage och behöva knappa i en "meny"
Vindrutetorkare, det snabbaste intervallet var alldeles för långsamt, hamnade i en skaplig skur och såg inte ut genom rutan då de inte lyckades få bort vattnet snabbt nog, de är betydligt snabbare på 343an som är 20år äldre!
Möjlighet till undanmanöver vid inbromsning. Vid inbromsning och sväng samtidigt så blir ratten näst intill stum och bilen måste brytas in, jobbigt vid omkörningar där jag ska in mellan två bilar och således måste bromsa. Som tur var visste jag om det idag när jag behövde väja för en bil som körde ut framför mig på landsväg så jag fick väja utan att bromsa... hade kunnat göra onödigt ont då inte farten kom ner.

Har fler kommentarer men det där är de viktigaste.

Summa sumarum är att jag har svårt att tänka mig att köpa en v50 efter denna tur. Jag kräver mer av en bil i den prisklassen, annars hade jag köpt en Berlingo eller liknande som i alla fall är billigare :twisted:

Hoppas att inte alla v50-ägare är allt för sura på mig efter denna sågning. Ett tips till er om ni har skallrande inredning vid högt stereopådrag. Träffade en bekant som jobbar i Torslanda som dörrmonterare och han sa att det är en sladd som ofta läggs i slarvigt i dörrarna och därför halkar ur sina klips och ligger och skallrar. Enkelt att fixa!

/Anders
av matzen10
Det där var intressant och samlad information av dina upplevelser.
Jag tror inte att någon ägare till V50 tar illa upp; det är ju dina erfarenheter som du delar med dig av!

Jag har sedan tidigare fått samma intryck just när det gäller kvalitetskänslan vs. priset. De första årsmodellerna verkar inte alls vara
gedigna i utförandet, utan just ge en "plastig" eftersmak. Konstigt med tanke på att det är en Volvo!! Och att känslan finns kvar fortfarnade i de nyproducerade bilarna...
Någon insatt som vet om Volvo har tänkt att göra någonting åt vindbrus,
högt vägljud och materialvalet i paneler?!? (det måste ju ha kommit in klagomål från ägarna, menar jag. Och de som jobbar på servicemarknaden)

Annars blev jag oxå imponerad av utrymmet och på det sätt som man kan disponera det på! Ergonomin är ju förstklassig som väntat.
Mitt lite fix på kvaliteten så kan t.o.m. jag tänka mig denna modell. Men inte på bekostnad av ett högre pris än i dagsläget dock.

Tack för läsningen, B!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
frilins skrev:Ha det skönt på semestern och koppla av! 8)
Missade ditt inlägg, tack så mycket! Vi hade det riktigt trevligt.

Några foton på den läckra designen.

Bild

Bild

Bild

Och ett exempel på den bristande "detaljkvaliteten". Dörrhantagen var ungefär lika "svajiga".

Bild

/Anders
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]