Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#554560
Jag läste på ViBilägares site följande lilla fråga, som tydligen inte kunde besvaras...
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... orer-33467

Vad säger detta forums kunniga läsare angående frågan:

Varför har dieselmotorer mycket ofta ojämn cylindervolym, jämfört med sina bröder bensinmotorerna?
T.o.m. enligt ViBilägare så är det tydligen påfallande säkerställt statisktiskt...
#554589
Jag har också sett det där, intressant. Generellt verkar det vara så vid en snabb titt. Jag är också inne på samma spår som Crumpets att samma block används med annan slaglängd men kanske också att borrningen i vissa fall är mindre på Diesel. Det gör ju att man kanske sammantaget oftast hamnar en deciliter upp eller ner. Orsaken till annan borrning kan ju t.ex. vara skillnader i flamhastighet, insprutningsegenskaper, etc. mellan Otto och Diesel. Om Ottomotorerna då kanske oftast har jämnt tal för volymen så hamnar ju Dieseln kanske oftare på en volym med ojämt tal.

Men Volvos motorer verkar inte generellt ha ojämn volym på Diesel och jämn volym på Bensin. Äldre Ottomotorer i Volvobilar har väl funnits i många volymer med ojämna siffror? Jag tänker på t.ex. B17, B19, B21, B23, B27, B230, B234. Osäker på om cylindervolymen var exakt i närheten av motorbeteckningarnas siffror på alla. Men äldre Ottomotorer i Volvobilar har ju å andra sidan också haft jämna volymer t.ex. B16, B18, B20, B28, B30. Gamla D24 (Diesel) från VW hade väl en avrundad volym på 2,4 liter?

De nyare motorerna i Volvobilar har ju nästan alltid jämna avrundade volymtal oavsett Otto eller Diesel.

Beteckning / Volym [cm3] / Volym [liter] / Motortyp
D4164 / 1560 / 1,6 / Dieselmotor
D5204 / 1984 / 2,0 / Dieselmotor
D5244 / 2400 / 2,4 / Dieselmotor
D5252 / 2460 / 2,5 / Dieselmotor
B4164 / 1596 / 1,6 / Ottomotor
B4204 / 1999 / 2,0 / Ottomotor
B5204 / 1984 / 2,0 / Ottomotor
B5234 / 2319 / 2,3 / Ottomotor
B5244 / 2435 / 2,4 / Ottomotor
B5254 / 2521 / 2,5 / Ottomotor
B6304 / 2953 / 3,0 / Ottomotor
#554596
Det där med samma borrning som ottomotorblocken är ju en intressant tanke.
Jag trodde dock att diesel-blocken måste vara helt annorlunda, dvs att samma block inte kunde användas till bensin- och dieselmotorer, pga den högre kompressionen.
Är det inte audi som kör med aluminiumblock i sina bensinare, och typ gjutjärn i dieselblocken?
#554628
Snacksalig skrev:Jag trodde dock att diesel-blocken måste vara helt annorlunda, dvs att samma block inte kunde användas till bensin- och dieselmotorer, pga den högre kompressionen.
Volvos dieselblock i aluminium har inte mycket gemensamt med bensinblocken. Dels har dem en annan gjutning med fler förstärkningar + att deckhöjden skiljer flera centimeter.
av *pettson*
#554729
Nu vet jag ju inte om man blivit duktigare men..
Uppgiven volym på motorer har sällan stämt med verkligheten om man enkelt säger så..
Bensinmotorer nedan..
En 2,5 liters 850 har 2435cc. En 2,4 liters 70 serie har 2435cc.
En 2,3 liters t5 har 2319cc osv.
#554760
Bilars modellbeteckningar kan man inte heller utläsa motorvolym av nu för tiden. Några exempel från BMW och SAAB visar detta tydligt.

BMW 3-serie sedan:
Beteckning / Volym [cm3] / Volym [liter] / Motortyp
316i / 1566 / 1,6 / Ottomotor
318i / 1995 / 2,0 / Ottomotor
320i / 1995 / 2,0 / Ottomotor
325i / 2996 / 3,0 / Ottomotor
330i / 2996 / 3,0 / Ottomotor
335i / 2979 / 3,0 / Ottomotor
316d / 1995 / 2,0 / Diesel
318d / 1995 / 2,0 / Diesel
320d / 1995 / 2,0 / Diesel
325d / 2993 / 3,0 / Diesel
330d / 2993 / 3,0 / Diesel
335d / 2993 / 3,0 / Diesel

Saab:
Saab 9-3 1,8t är på 2 liter
Saab 9-3 2,0t är på 2 liter

Man kan ju notera att BMW har jämna volymer på både Otto och Diesel.
#554786
Camel skrev:Bilars modellbeteckningar kan man inte heller utläsa motorvolym av nu för tiden. Några exempel från BMW och SAAB visar detta tydligt.
Jag tror att vi t.o.m. blivit sämre på att uppge korrekt volym på bakskärmen, i och med att motorstyrning och trimgrad gjort att man istället för att utveckla två motorer, kör med samma motor och olika trimgrad (grattis BSR m fl).
Audi har ju sin gamla trogna slitvarg 1,9 diesel, som var jag har förstått sedan uppdaterats till 2.0 dieseln. Ser kanske lite större ut när man kommer över den jämna 2:an?

Bilarna från Stillahavskanten (Korea, Malaysia m fl) har ju som regel någon liten egenutvecklad 1,3 liters diesel, gärna med 3 cylindrar.
Hur är det med det egentligen - borde inte en 3-cylinders diesel vara bra mycket bullrigare och vibrerande än en 6 cyl 3-liters maskin?
#554832
Snacksalig skrev:Hur är det med det egentligen - borde inte en 3-cylinders diesel vara bra mycket bullrigare och vibrerande än en 6 cyl 3-liters maskin?
Du kan ju köra med samma delning på vevaxeln på 3 och 6-cyl så länge inte sexan har en 180 graders vevaxel. Så det behöver inte bli någon större skillnad mot sexan.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]