PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Ok tack oerhört mycket för din hjälp ! Kom på mig själv nu när jag satt här o läste, att detta lilla filter, har det ej funnits en enda liten gnutta bränsle i.. Så isånt fall om jag inte missförstått dig, så ska jag alltså byta bränsle pump till att börja med?
Tändstiiften, kan de har någon betydelse hur hårt man drar de ? kan det hända något ? Påverkas något av det ?

Tack åter igen för ditt svar ! :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara så att den extra pump du fick med också är dålig. En bra sak när man vill meka själv är att skaffa en reparationshandbok hos t.ex. lafri.se, skruvat.se , eller Biltema.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Men om den oxå skulle vara dålig, skulle jag kunna köra en stund ialla fall? körde kanske 2-3 mil :O
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Sagt o gjort.. Nu har jag bytt bränsle pumpen, försökt med startgas.. Men det funkar ej, den får inge bränsle låter det som.. har försökt kolla slangen från tanken till pumpen o vidare till bränslefiltret o från filtret till förgasaren.. hittar dock inga fel.. några förslag ? MVH
Användarvisningsbild
av Hasse63
Har du kollat om det kommer fram bränsle från slangen som sitter på förgasaren då du kör runt motorn med startmotorn?

Har du rengjort förgasaren?

Har du gnista på alla stift?

Är du 100% säker på att brytarna är rätt inställda och att fördelaren står rätt?
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Kan väl ta 1 extra koll på Tändinställningarna, Hur menar du med det första? Gnista på alla stift vet jag ej då jag köpte fel storlek på tändhylsa.. Har drygt 5 mil till närmaste biltema.. Rengjort förgasaren ? finns det någon vettig gudie till det? Du kanske rentutav skulle kunna hjälpa till lite genom att berätta för en nybörjare , hur han gör ;)

Oerhört tacksam för all hjälp Grabbar !
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Har ju som jag nämt förut ett bränslefilter mellan förgasaren och bränslepumpen, och där kommer det inget bränsle alls.. så nej får inge bränsle till förgasaren..
Användarvisningsbild
av Hasse63
Rengöra förgasaren verkar du inte behöva ...än.

Om det inte kommer fram något bränsle ur slangen som sitter på förgasaren då den är löstagen då du kör runt på startmotorn så är antingen det fel på bränslepumpen eller ledningen från tanken. Kan vara rosthål i bränsleledningen. Blås försiktigt i slangen före bränslepumpen med lungkraft eller med hjälp av en kompressor så kanske du hör att det pyser under bilen. Eller så har du en tom tank :D
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Har nu blåst igenom alla bränsle slangar o inget fel på dem.. Kan det vara bränslepumpen som är trasig då? Känns som det är det enda som är kvar nu.. köpa nu bränslepump.. Några andra förslag?

MVH
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ja det kan vara den som är felet.. Prova att hälla en kapsyl ränsle rätt in i förgasaren och provstarta direkt utan att gasa,, tänder den så gasa/varva upp.. prova några gånger så...kan hända att den går själv utan supar. om inte så kolla först så du inte har nåt rost hål i bränsleledningen ,innan du byter pump
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]