Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Söker efter något larm/utrustning som man kan läsa av temp eller få en temprapport ifrån antingen ställd eller per automatik.

Vilken typ av utrustning behövs?
Klart om pengar vore en outtömlig källa skulle man köpa hos första bästa handlare för exempelvis larm, men nu är detta inte fallet med det.

Om möjligt, kan man exempelvis reglera värmen på en oljepanna via SMS?

Kan man via rörelsedetektorer få en bild maila/sms'ad om något går/rör sig utanför dörren?
Som ni märker, helt okunnig på detta område, men klart villig att lära mig.

Avståndet mellan objekten är ca 55mil (avläsning och rapportering).
Och det är för att se när temperaturen kryper ned om man behöver tillsätta värme i sommarhuset för att det är så kallt ute.
Hängde en del på swedroidforumet när jag köpte min mobil, har något svagt minne om att detta diskuterades där. Ett alternativ är att styra el med pc med tillhörande program och någon enhet tillkopplad om jag minns rätt, man måste då alltså ha en pc igång. Tråden låg i någon off topic där eftersom det styrs med pc.
2444ever skrev:Hängde en del på swedroidforumet när jag köpte min mobil, har något svagt minne om att detta diskuterades där. Ett alternativ är att styra el med pc med tillhörande program och någon enhet tillkopplad om jag minns rätt, man måste då alltså ha en pc igång. Tråden låg i någon off topic där eftersom det styrs med pc.
Japp, den varianten har jag med hört talas/läst om. Fast det borde väl finnas någon smidigare lösning än att ha en pc påslagen i sommarstugan; om det blir strömavbrott och så.
Fast vi uppskattar ditt inlägg förstås :-)-)

Kanske Ilesrof har pejl på sådana här grejer?? P.M:ar han med länk till tråden :-).

/M10

EDIT: Hittar inte Ilesrof i anv.listan. Finns han inte kvar? :-(
För att nåt ska ta emot sms måste det finnas en uppkoppling. Då lär det behövas en PC av något slag tyvärr. En billig/begagnad laptop borde vara det bästa alternativet. En laptop särskilt med locket stängt drar inte mycket ström, och det inbyggda batteriet funkar automatiskt som backup om det blir strömavbrott.
Det finns även möjlighet att koppla in flera kameror via USB, samt relästyrning(vet ej om dessa finns för USB, men jag tror det) via USB som kan kopplas till en hemsida. Ska finnas färdiga lösningar för sånt för några hundringar.

Även jag har gått i de tankarna för vår sommarstuga. Vore även grymt intressant om man kunde koppla in temperaturgivare samt brandvarnare, men det tror jag blir desto svårare.
Jag har för mig att vår värmepump har anslutning för nätverkskabel.. Hm.
Ontech GSM 9020 är en GSM-mottagare som drivs av 12V/batterieliminator.
Den har ett relä som man styr med SMS. Dessutom har den en inbyggd temperaturgivare och extern temperaturgivare finns som tillbehör.
Du kan få automatgenererade SMS när temperaturen faller under ett förinställt värde och du kan även skicka förfrågan om aktuell temperatur via SMS.

Enheten kostar drygt 2000:- och kräver ett SIM-kort för att fungera.
mikebike skrev:Ontech GSM 9020 är en GSM-mottagare som drivs av 12V/batterieliminator.
Den har ett relä som man styr med SMS. Dessutom har den en inbyggd temperaturgivare och extern temperaturgivare finns som tillbehör.
Du kan få automatgenererade SMS när temperaturen faller under ett förinställt värde och du kan även skicka förfrågan om aktuell temperatur via SMS.

Enheten kostar drygt 2000:- och kräver ett SIM-kort för att fungera.
Har kollat runt lite nu på internet och finner just Ontech vara den mest omtalade lösningen. Precis som du skriver mikebike.

Man köper en huvudenhet och ett simkort (kontantkort). Sedan bygger man ut med (upp till 7) slavenheter som man lämpligen sätter i resp. eluttag som man vill styra. Slavenheterna kostar ca: 380:-/styck. Huvudenheten kommunicerar med slavarna på upp till 30 meter, trådlöst.
Allt finns att läsa om på Ontech:s hemsida och köpa på Classe eller Kjelle.
Huvudenhet och 4 slavar kostar ca: 3500:-. Sedan är det bara att köpa ett simkort och stoppa in.

Som jag förstod det så kan man ladda ner ett program till sin smartphone (Android/iPhone) och ringa upp huvudenheten och sedan får man upp en lista på alla slavar. Där kan man sedan justera varje slav för sig elelr alla i en klump.
Har dock inte kollat om det finns webbaserat program oxå.
Däremot förstod jag inte hur huvudenheten skulle kopplas in..Behövs det en elektriker till det, månne?
Hur som helst verkar det vara en bra lösning för fjärrstyrning!

M V H
--_> M10
matzen10 skrev:Däremot förstod jag inte hur huvudenheten skulle kopplas in..Behövs det en elektriker till det, månne?
Själva matningen till enheten är via batterieliminator (internt back-up batteri är option), så för det behövs ingen elektriker.
Skall man använda den inbyggda reläslutningen till starkström däremot....
Larzan skrev:Kan man via rörelsedetektorer få en bild maila/sms'ad om något går/rör sig utanför dörren?
Det finns något som heter åtelkameror, jägare sätter upp sådana för att kolla vilka djur som beöker utfodringsplatser.
De har inbyggd rörelsedetektor och kamera, vissa kan skicka bilden som MMS till förinställt mobilnummer.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]