- sön 07 aug 2011, 15:55
Har under de ungefär 100 senaste körda milen haft ett ganska svagt men ändå tydligt gnisslande ljud vid acceleration på låga varv. Hörs tex ganska tydligt om man ligger strax under 50 km/h och börjar accelerera och ljudet försvinner sen när man börjar komma upp i varv.
Bilen har fungerat perfekt i övrigt tills idag då jag skulle iväg.
Körde ca 200 m, så började laddningslampan lysa (den där röda lampan med ett batteri på bild).
Lampan lyste en liten stund och slocknade sedan igen, för att efter ca 50 meter tändas igen och så höll det på tills jag kört hem igen.
Väl hemma öppnade jag huven med motorn igång och hör då ett lite knackande ljud från något som jag tror drivs av multiremmen (eller vad det nu kallas) ljudet kan mycket väl komma från generatorn.
Remmen är vad jag kan bedöma bra spänd.
Vad tror ni är felet? Behöver jag byta generator tror ni eller kan det vara något annat som gör detta?
Bilen har gått ca 24500 mil.
Bilen har fungerat perfekt i övrigt tills idag då jag skulle iväg.
Körde ca 200 m, så började laddningslampan lysa (den där röda lampan med ett batteri på bild).
Lampan lyste en liten stund och slocknade sedan igen, för att efter ca 50 meter tändas igen och så höll det på tills jag kört hem igen.
Väl hemma öppnade jag huven med motorn igång och hör då ett lite knackande ljud från något som jag tror drivs av multiremmen (eller vad det nu kallas) ljudet kan mycket väl komma från generatorn.
Remmen är vad jag kan bedöma bra spänd.
Vad tror ni är felet? Behöver jag byta generator tror ni eller kan det vara något annat som gör detta?
Bilen har gått ca 24500 mil.
/ Tomas