Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Detta var alltså vad färddatorn mätte upp. Sådana småsträckor går ju inte att mäta med tanka - kör - tanka.
Apropå "färddator" i bilar - en sådan är egentligen inte mycket till dator. Ty av en sådan förväntar man sig mer möjlighet att påverka, att ge input för beräkningarna och välja innehåll och form för presenterat resultat.

Exempel: Om man efter fulltankning kunde knappa in tankad volym borde datorn kunna kalibrera sig till bättre precision i beräkningen av återstående körsträcka till tankslut resp kvarvarande bränslevolym. Och om man kunde knappa in km-avståndet till sitt färdmål och önskad tid för framkomst där, då skulle datorn kunna ge både erforderlig medelhastighet för återstående sträcka och beräknad framkomsttid vid fortsatt körning med de senaste minuternas medelhastighet. Vore bra för planering av fikaraster t ex. Detta är bara enkla exempel, färddatorerna skulle lätt kunna göras mycket bättre och mer anpasssningsbara.
Att knappa in hur mycket man tankar tror jag inte leder till någon förbättring. Det skiljer kopiöst mycket på när det är fullt och när det är fullt, dvs. när pumpen slår ifrån första gången och vad man sen kan tratta i, om man har tålamod nog.
Det skulle vara på längre sikt, i så fall, men glömmer man då någon av flera tankningar så spolieras alltihop.

Det finns färddatorer som kan ange hur man behöver köra för att komma till målet i tid, men personligen anser jag att den funktionen konkurrerats ut av navigatorerna, som kan beräkna när du förväntas komma fram. Dels får du en bra uppskattning utan att behöva veta sträckan du ska köra själv, dels får du automatiska uppdateringar av det beräknade klockslaget om trafiken flyter bättre eller sämre än väntat.

Men att de ska visa rätt bränsleförbrukning är ett rimligt krav, som det verkar som om de har svårt att uppfylla nuförtiden.
apersson850 skrev:[...] Det skiljer kopiöst mycket på när det är fullt och när det är fullt, dvs. när pumpen slår ifrån första gången och vad man sen kan tratta i, om man har tålamod nog. [...]
hur mycket slår det på ungefär enligt din erfarenhet?
Min 854 Turbo: Fem liter.
Nya XC70 D5: Minst sju liter. Dieseln skummar mer, så jag har inte "iddats" vänta ut den tills det är riktigt fullt.

Skillnaden kan alltså utan vidare vara 10% från rätta värdet, om man baserar sina förbrukningssiffror på tanka - kör - tanka, och det tankades på olika sätt den ena gången, jämfört med den andra.
apersson850 skrev:Min 854 Turbo: Fem liter.
Nya XC70 D5: Minst sju liter. Dieseln skummar mer, så jag har inte "iddats" vänta ut den tills det är riktigt fullt.

Skillnaden kan alltså utan vidare vara 10% från rätta värdet, om man baserar sina förbrukningssiffror på tanka - kör - tanka, och det tankades på olika sätt den ena gången, jämfört med den andra.
Fast om det skummar ungefär lika mycket varje gång borde det ändå ge rätt lika siffror om man konsekvent slutar tanka vid första avslaget?
Kanske. Men det vet jag inte än. Känns som att hur mycket skum det behövs för att slå från handtaget beror minst lika mycket på var man tankar. Somliga handtag slår ju knappt ifrån ens när det sprutar vilt omkring, andra redan när det är halvfullt.

Dessutom känns det fånigt med 70 l tank om man inte får i mer än drygt 60.
Jag har väldigt konsekvent genomsnittsförbrukning. Skiljer några hundradelar mot färddatorn. Vissa handtag är väldigt känsliga och slår av nästan direkt, men då får man ligga under max och vänta på att man hör hur röret fylls. Utan att ha fyllt upp till max säger känslan mig att jag inte skulle få i mer än 1-2 liter mer, i normalfallet.
Jag tycker också att det är max 1-2 liter jag får i när jag "toppar" efter första auto-stoppet på pumpen med min nya XC70.

I vilket fall använder jag Spritmonitor för att följa förbrukning vid pump och där fyller jag ju i exakt tankad mängd och exakt körsträcka, så det finns ingen felräkning.

Är nu enligt detta nere på 0,80 l/mil efter de första dryga 500 körda milen med bilen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]