- fre 05 aug 2011, 11:36
#552901
Exempel: Om man efter fulltankning kunde knappa in tankad volym borde datorn kunna kalibrera sig till bättre precision i beräkningen av återstående körsträcka till tankslut resp kvarvarande bränslevolym. Och om man kunde knappa in km-avståndet till sitt färdmål och önskad tid för framkomst där, då skulle datorn kunna ge både erforderlig medelhastighet för återstående sträcka och beräknad framkomsttid vid fortsatt körning med de senaste minuternas medelhastighet. Vore bra för planering av fikaraster t ex. Detta är bara enkla exempel, färddatorerna skulle lätt kunna göras mycket bättre och mer anpasssningsbara.
apersson850 skrev:Detta var alltså vad färddatorn mätte upp. Sådana småsträckor går ju inte att mäta med tanka - kör - tanka.Apropå "färddator" i bilar - en sådan är egentligen inte mycket till dator. Ty av en sådan förväntar man sig mer möjlighet att påverka, att ge input för beräkningarna och välja innehåll och form för presenterat resultat.
Exempel: Om man efter fulltankning kunde knappa in tankad volym borde datorn kunna kalibrera sig till bättre precision i beräkningen av återstående körsträcka till tankslut resp kvarvarande bränslevolym. Och om man kunde knappa in km-avståndet till sitt färdmål och önskad tid för framkomst där, då skulle datorn kunna ge både erforderlig medelhastighet för återstående sträcka och beräknad framkomsttid vid fortsatt körning med de senaste minuternas medelhastighet. Vore bra för planering av fikaraster t ex. Detta är bara enkla exempel, färddatorerna skulle lätt kunna göras mycket bättre och mer anpasssningsbara.