Det är just det som är frågan?
När jag började fundera på om jag skulle köpa en nyare bil, var jag rätt säker på att jag ville ha en fyrhjulsdriven. I påskas fick jag låta min kusin flytta min husvagn till och bort från där vi skulle ha den, för att försöka med tvåhjulsdrivet var inte ens något att överväga. Det var så att hans KingCab tuggade lite lätt när vi backade upp vagnen på vägen igen. Då ställde jag mig förstås frågan om även en lite mer personbilsliknande lösning, som exempelvis en XC70, hade klarat av den manövern? Eller om jag ändå skulle behöva hjälp i sådana situationer.
KingCab är betydligt träligare att köra längs vägarna med, för att inte tala om en Volvo BM.
Jag letade på nätet efter dokumentation som visar på framkomligheten hos en sån här bil, men det finns inte speciellt mycket. Det som finns är ofta konstruerade terrängbanor med rullar som gör att vissa hjul inte får grepp alls, eller folk som roar sig med att drifta på en snöig plan bakom ett sågverk eller nåt. Men jag tror att det är mer än jag som vill ha en bättre möjlighet att komma fram med släpfordon på besvärligt underlag, inte sladda runt på isbanor. Det sistnämnda är det ju självklart att bilen kan. Är det plant kan man köra på is med tvåhjulsdrivet också.
Det regnade så eländigt när vi körde därifrån, så det har jag ingen bild på, men de flesta andra fick tillgripa sån här hjälp på den här campingen. Med XC70 klarade jag mig bra själv.

Det var sådana exempel jag letade efter, innan jag köpte bilen. Så nu tänkte jag försöka bidraga med lite, till de som inte köpt än. Någon mer borde väl ha någon bild?
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.