Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Har ni några exempel på när ni haft nytta av framkomligheten hos er XC-modell? Som på den här bilden, exempelvis:
Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är just det som är frågan?

När jag började fundera på om jag skulle köpa en nyare bil, var jag rätt säker på att jag ville ha en fyrhjulsdriven. I påskas fick jag låta min kusin flytta min husvagn till och bort från där vi skulle ha den, för att försöka med tvåhjulsdrivet var inte ens något att överväga. Det var så att hans KingCab tuggade lite lätt när vi backade upp vagnen på vägen igen. Då ställde jag mig förstås frågan om även en lite mer personbilsliknande lösning, som exempelvis en XC70, hade klarat av den manövern? Eller om jag ändå skulle behöva hjälp i sådana situationer.
KingCab är betydligt träligare att köra längs vägarna med, för att inte tala om en Volvo BM.

Jag letade på nätet efter dokumentation som visar på framkomligheten hos en sån här bil, men det finns inte speciellt mycket. Det som finns är ofta konstruerade terrängbanor med rullar som gör att vissa hjul inte får grepp alls, eller folk som roar sig med att drifta på en snöig plan bakom ett sågverk eller nåt. Men jag tror att det är mer än jag som vill ha en bättre möjlighet att komma fram med släpfordon på besvärligt underlag, inte sladda runt på isbanor. Det sistnämnda är det ju självklart att bilen kan. Är det plant kan man köra på is med tvåhjulsdrivet också.

Det regnade så eländigt när vi körde därifrån, så det har jag ingen bild på, men de flesta andra fick tillgripa sån här hjälp på den här campingen. Med XC70 klarade jag mig bra själv.
Bild
Det var sådana exempel jag letade efter, innan jag köpte bilen. Så nu tänkte jag försöka bidraga med lite, till de som inte köpt än. Någon mer borde väl ha någon bild?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bäst framkomlighet var det utan tvekan i min Corolla -86 som jag köpte för 1500 spänn.

Bara att köra plattan i mattan och dra fullgas på skogsstigen när jag skulle köra mat till hästarna. Inga andra Subaru, XC eller X5or klarar tex att ta sats genom ett gran-snår så lacken nästan repas av bilen helt och hållet. Eller hoppa fram över stubbarna så golvet blir buligt och avgasröret slets av (10 min senare var det ditsvetsat igen)

Nä vad det gäller framkomlighet ligger min XC70 ljusår efter Corollan,

Vad jag menar är att det är inte drivningen som är problemet, det är hur rädd man är om bilen
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det förstås, men nu vill jag ha en bil som kan kombinera framkomlighet med vettig vardagstransport, och då har jag lite högre krav på vardagsdelen än vad en gammal Toyota svarar upp till.

Stora hjul ska man också ha. Har man kört fast är det nästan alltid hjulen som var för små.
Användarvisningsbild
av Gurra82
apersson850 skrev:Jo, det förstås, men nu vill jag ha en bil som kan kombinera framkomlighet med vettig vardagstransport, och då har jag lite högre krav på vardagsdelen än vad en gammal Toyota svarar upp till.

Stora hjul ska man också ha. Har man kört fast är det nästan alltid hjulen som var för små.
Kan verkligen förstå att man köper awd bilar, men på bilden som du la in så verkar det vara släpet som behöver drivning :D Bilen står ju utanför skogen :D Skämt å sido visst är det bra med awd framför allt på vintern kan jag tänka mig
Användarvisningsbild
av apersson850
Med tvåhjulsdrivet har jag aldrig lyckats backa släpen så långt att det har gått att dumpa grenarna bakom den högen som släpen nu ligger på, utan att dra grenarna för hand en bit först. Något som inte är så kul, för det är klafsigt att stå i. Men med XC70:n gick det bra att trycka släpen så långt att det bara var att hyva av grenarna sen.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Ja i dessa lägen är awd helt suveränt, en annan får helt enkels släpa grenarna för hand sista biten
Användarvisningsbild
av apersson850
Ni som har haft era XC ett tag - har ni någon slags tumregel för vid vilka tillfällen det är bäst att ha DSTC full aktivt respektive när det är bättre att reducera dess inverkan? Koppla bort helt kan man ju inte nu, men det går ju att ta bort antispinnfunktionen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.