NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er.

Håller på att titta runt lite efter en helbur(hundbur) till våran V50. Buren MÅSTE vara krocksäker. Ett plus är ju också att den är måttanpassad och utnyttjar hela bagageutrymmet.
Kollade på Bilias sortiment men det verkar som att den saknar galler i botten och då blir det ju inte lika säkert.

Ett annat alternativ är såklart Jeppe's burar men om det finns nått närmare osv vore det ju bra.

Är ni insatta i detta med hundburar? Om ni har någon, vart är den inköpt? Nöjd?

//Kensy
Användarvisningsbild
av Coolvette
Vi har precis bytt bil, från en 855 till en -07 V50 och fick köpa ny bur.

Under alla år (11) med 855´an så har vi haft en JIA-bur och eftersom vi varit nöjda med den vände vi oss till samma tillverkare.

Han hade två stycken V50 burar färdiga men han kan bygga dom precis efter önskemål.
Dessa burar är godkända av vårt föräkringsbolag, Sveland, och dom är försedda med en evakueringslucka i framkant. Stabila och förtoendeingivande är vår sammanfattning.

Kolla med dom: http://www.jiaburen.se/jiahem.htm är mitt tips.
av hwk
Vi köpte en MIM Enkel Large till våra två dvärgpinschrar. Dvs en halvbur. Är 100% nöjd med den. kostade några slantar. Men det var det lätt värt!
Krocksäker, stabil och robust konstruktion inget skrammel eller rassel!
av timebandit
Tack för era svar!

Åkte till Bilia å lite andra ställen och kollade på burar. Ville gärna titta å klämma på dem så man kunde se å veta vad man fick.
Bilias var inte överdrivet dyr och låg bra till men det fanns ingen botten tydligen och det gör mig misstänksam. Ringde å pratade med någon på Volvo och dem hade tyvärr inga riktiga tester för sina burar. Så vi skippade dem.

Jeppe som vi haft innan ville vi undvika för dem e ju uppe i lappland å vi nere i Halland.

Åkte till Huveröds och dem hade MIM burar. Vi provade några med hunden i dem och det fick bli en Medium helbur/dubbel säkerhetsbur. Large fick tyvärr inte plats men han har inga problem att ligga å röra sig i Medium =)
Å dessa är krocktestade tydligen och har evakueringslucka.

Så nu åker äntligen våran gosse säkert igen.

Får hålla med dig HWK att det är helt klart värt pengarna att veta att han sitter säkert. Jag är av den typen att jag ogillar folk som har hundarna lösa i bilen utan någon säkerhet alls. Oansvarigt är det rätt ordet.
Om jag inte minns rätt så finns det väl även någon lag om detta men är inte helt insatt i det...
Användarvisningsbild
av Bosa
Jeppe håller till i Timrå som i sin tur ligger i Medelpad. :P

Vad för hund har ni? Har själv en dalmatiner som det ska köpas ny bur till om det blir bilbyte eftersom den nuvarande knappast går in i en V50 och är lite smått nyfiken på MIM Enkel Large (SL). :)
av timebandit
Bosa skrev:Jeppe håller till i Timrå som i sin tur ligger i Medelpad. :P

Vad för hund har ni? Har själv en dalmatiner som det ska köpas ny bur till om det blir bilbyte eftersom den nuvarande knappast går in i en V50 och är lite smått nyfiken på MIM Enkel Large (SL). :)
Haha, geografin verkade visst inte fungera =) Blir ändå för långt att åka för bara att titta å känna =P
Dem på Huveröds var väldigt trevliga och det var absolut inga problem att få ta in hunden i affären och prova dem olika burarna. Var inte heller några problem att prova buren i bilen. Det underlättade faktiskt, man vill ju inte köpa nått utan att se hur det blir. Därav att man till titta å klämma innan man köper nått.

Vi har en Boxer hane på 43kg, 65cm mankhöjd.

Har inga barn ännu eller dyligt så hunden fick hela bagageutrymmet =)
Användarvisningsbild
av Coolvette
timebandit skrev:
Får hålla med dig HWK att det är helt klart värt pengarna att veta att han sitter säkert. Jag är av den typen att jag ogillar folk som har hundarna lösa i bilen utan någon säkerhet alls. Oansvarigt är det rätt ordet.
Om jag inte minns rätt så finns det väl även någon lag om detta men är inte helt insatt i det...
Jepp, det lär finnas en lag på att hundar skall sitta i bur eller i sele, inte ens last-galler eller -nät räcker.
Det skall utgå en böter på 1500 kronor för lösa hundar i bil.

För några år sedan bad jag en konstruktör på jobbet räkna ut den levande vikten på en hund i fall av kollision.
Beroende på hastighet och hur snabbt kroppen skulle bromsas motsvarade en 15-kilos hund minst det tiodubbla, om jag minns rätt.

Inte konstigt att man blir förundrad när man ser bilar med levande taxar liggande i bakrutan, hur tänker ägaren/föraren???
av hwk
Bosa skrev:Jeppe håller till i Timrå som i sin tur ligger i Medelpad. :P

En sådan MIMbur är det jag har! Den tar upp ca 55-60% av bagageutrymmet i vår V50!
av PaS83
Coolvette skrev: Jepp, det lär finnas en lag på att hundar skall sitta i bur eller i sele, inte ens last-galler eller -nät räcker.
Det skall utgå en böter på 1500 kronor för lösa hundar i bil.

Det är en uppgift jag skulle vilja ha en riktig källa på, hos Jordbruksverket kan man läsa följade:

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt.
Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten.
Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten.
Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte
som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna
vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]