Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
andreas_lofgren skrev:Fast just de punkterna är ju V70IIs stora svagheter. Den har dålig styrkänsla och kränger ordentligt innan den börjar svänga. Passat, A6, 5-serie, Mondeo, Insignia, 9-5 - alla är bättre. V70II är en komfortmaskin - och det är BRA för mängder av människor. Många vill inte ha bilar med hårda chassien. Passat känns som man åker runt direkt på fälgen i jämförelse med V70II.
Gäller detta även ny V70 MY12? Och även R-design isf? Har inte riktigt själv haft några möjligheter att provocera bilarna så mkt under mina provkörningar, men har iaf försökt gasa lite i någon kurva på landsväg när jag haft chansen, och det är inte så att jag upplevt någon väldig skillnad mellan V70n och BMW:n. Av de tester jag läst har jag fått för mig att 5-serien blivit mer komfortvagn senaste åren, och V70:n i sin tur fått en något styvare och mer körglad körstil, dvs att skillnaden borde minskat, rätt?
andreas_lofgren skrev:Det har gått utmärkt vintertid sedan E39ans tid när DSC+T introducerades. E61 och F11 är inte sämre på nåt sätt. Märker ingen skillnad i framkomlighet och stabilitet mellan dem och min V70II.
Ok, intressant, det kanske då bara är en gammal sanning som överlevt sig själv!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag gillar den lite mer avslappnade körstilen som min nya Volvokombi inbjuder till. Ganska annorlunda än min 854 Turbo.
Ändå går det att åka undan på kurviga vägar om man vill. Det är bara bilen som inte inbjuder till det. Och då har jag ändå "höghuset" XC70.
av Lövet
Jag har inte provat R-design. Dock så är det svårt att trolla fram bra köregenskaper bara genom att göra fjädringen hårdare. Det handlar också om styrningens utväxling, geometri, tyngdpunkt, viktfördelning osv. Sånt är svårt att ändra i efterhand.

Fråga dig själv - hur ofta kommer du vilja (och kunna) köra på kurviga vägar med ett leende på läpparna? Om svaret är "ofta" och du är beredd på ett högre inköpspris (men inte nödvändigtvis högre kostnad) så skulle jag rekommendera BMWn.

Du frågade också (eller om det var nån annan) tidigare i tråden vad som egentligen är bättre med D5an. Motorljudet är det enda vill jag påstå.
av improwise
För att få någon slags referens, har senaste året kör en Saab 9-3 SportCombi 2.0 BioPower från 2008-2009 som jag tycker är riktigt körglad och går fint i kurvorna och som jag själv skulle beskriva som rätt sportig. Någon mer som kört den och någon av bilarna som diskuteras ovan som vågar sig på att göra en jämförelse? Sportig och körglad är ju ganska difusa begrepp, frågar man min mamma är nog allt tillverkat efter 1975 sportigt, frågar man Louis Hamilton är säkert en high end Porsche rätt trist :D
av improwise
sorsj skrev:Men nu gäller det, vad jag förstår, 2 kombibilar. Då är det väl också intressant hur de fungerar som lastbilar?
Förvisso, men den jämförelsen är lättare att göra själv redan i bilhallen, och i mitt fall så uppfyller båda med råge mina behov.

Min ursprungsfråga skulle eg också kunna varit "Hur mkt extra är det värt att betala för att få köra BMW isf för Volvo?" för det är väl i slutänden vad det handlar om. Om Skoda hade en 200k bil som krossade båda dessa i körglädje och ändå lastade lika mkt skulle jag ändå inte köpa den, jag vet, det är rätt fånigt men ändå sant.
av viktore
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:innebär det inte nödvändigtvis att V70in har obefintlig styrkänsla eller kränger lika mycket i kurvor som en segelbåt ute i Atlanten.
Fast just de punkterna är ju V70IIs stora svagheter. Den har dålig styrkänsla och kränger ordentligt innan den börjar svänga. Passat, A6, 5-serie, Mondeo, Insignia, 9-5 - alla är bättre. V70II är en komfortmaskin - och det är BRA för mängder av människor. Många vill inte ha bilar med hårda chassien. Passat känns som man åker runt direkt på fälgen i jämförelse med V70II.
Jag är också medveten om att chassi och styrning inte varit V70ins starka sidor. Men man ska veta att det är skillnad på en V70 MY08 och en MY12. Inga banbrytande förändringar såklart men ändå klart märkbara åt det bättre hållet på MY12 tycker jag. Lägg därtill R-design, så anser inte jag att V70 är så dålig körmässigt som vissa ibland verkar försöka få det till.
Jag tror de allra flesta köpare av dessa bilar, i synnerhet i kombikarossen, prioriterar saker som lastutrymme, bränsleförbrukning/motoreffekt, pris och andrahandsvärde före köregenskaper.
Då borde det rimligtvis också vara på dessa saker som största fokus i diskussionen läggs.
andreas_lofgren skrev:
Du frågade också (eller om det var nån annan) tidigare i tråden vad som egentligen är bättre med D5an. Motorljudet är det enda vill jag påstå.
Glöm inte att man med D5 får (upp till) 45hk och 80nm mer och ett bredare effektregister.
av Lövet
viktore skrev:Glöm inte att man med D5 får (upp till) 45hk och 80nm mer och ett bredare effektregister.
Fast vad hjälper det när inte bilen går fortare? Den är 0,4s snabbare till hundra och 0,2s snabbare till 400m.
(TV test 21/10)
viktore skrev:Jag tror de allra flesta köpare av dessa bilar, i synnerhet i kombikarossen, prioriterar saker som lastutrymme, bränsleförbrukning/motoreffekt, pris och andrahandsvärde före köregenskaper.
Då borde det rimligtvis också vara på dessa saker som största fokus i diskussionen läggs.
Helt sant att det är tungt vägande skäl, dock verkar TS ha fokus på andra frågor.

Sedan ska man inte åka runt och tro att man kommer ha så fantastiskt mycket roligare i en 5-serie än i en V70. Ska man ha roligt bakom ratten rekommenderas starkt 3-serien istället som är mycket mer alert på vägen.
improwise skrev:För att få någon slags referens, har senaste året kör en Saab 9-3 SportCombi 2.0 BioPower från 2008-2009 som jag tycker är riktigt körglad och går fint i kurvorna och som jag själv skulle beskriva som rätt sportig. Någon mer som kört den och någon av bilarna som diskuteras ovan som vågar sig på att göra en jämförelse?

9-3 är långt skojigare än V70II att köra och fan vet om den inte är roligare än 5-serien också (på torr väg). 9-3 är rapp i steget, kränger inte så mycket, reagerar snabbt på ratten.
av improwise
andreas_lofgren skrev: 9-3 är långt skojigare än V70II att köra och fan vet om den inte är roligare än 5-serien också (på torr väg). 9-3 är rapp i steget, kränger inte så mycket, reagerar snabbt på ratten.
Måste "tyvärr" säga att det är min känsla också efter att ha provkört många bilar kring halvmiljonen, och sen satt mig i min 3 år gamla 9-3:a. Sen finns det så klart andra områden där de provkörda bilarna slår min SAAB på fingrarna, ibland rätt rejält också, men helhetsintrycket är ändå att min 3 år gamla 300k 9-3:a står sig oroväckande bra i konkurensen. Nya 9-5:an har jag provkört och den lockar på många sätt, däremot SAAB som företag lockar ju inte riktigt lika mkt nu för tiden...
av Lövet
En Saab skulle jag inte köpa just nu under andra förutsättningar än att jag tänkt köra den tills andrahandsvärdet är 0. (Vilket tyvärr kan gå ganska fort). Men gillar man att byta bil vart tredje år eller liknande tror jag en dyr Saab nu är bland det sämsta man kan köpa. Synd på annars bra bilar. Nya 9-5 är väl i klass med de tyska konkurrenterna men går antagligen inte att köpa på grund av det osäkra andrahandsvärdet.

Har du tänkt att sälja 9-3an själv eller byta in den? Har du pratat vad du skulle få i inbyte? (Kan bli en kalldusch annars)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]