elf972 skrev:Jag var lite väl snabb som påpekas, det är fem år sedan. Stämpeln kändes helt ok dock. En kompis tyckte inte det verkade vara så farligt då den bara gått 2000 mil sedan service. Oljan ser fin ut på stickan och på oljelocket såg det ganska normalt ut. Dock så har jag ingen erfarenhet av hur en frisk s80 ska låta. Det lät som motorn knackade lite (regelbundet) när jag lyssnade med motorhuven är öppen. Är det normalt?
Ja. iofs beror på hur det låter men har haft min i två år snart. Fick byta fjäderbussningen för övre fjäderbenslager + isolator samt byte av vänster hjullager fram. Sen blev bilen tyyyst. Förutom motorn då som jag tyckte lät lite väl mycket jämfört med min gamla mercedes speciellt så tickar den mycket låter nästan som ventiltick. Hörs ej in i bilen.
Åkte in till Volvo verkstad och en mekaniker lyssnade på motorn. Helt normalt sade han dem flesta låter så speciellt tickande som kommer från insprutningsmunstyckena, går att åtgärda genom att byta dessa men kostar en slant. Antingen får man ignorera tickandet lr så åtgärdar man det. Behöver byta kondensor på den också för att få igång ac.
Har bytt bakre bromsskivor och bromsbelägg samt handbromsbackarna vilket också är ett sorgebarn då dessa kan släppa i limningen och i bästa fall rensa allt i sin väg i värsta fall låsa hjulet. Så man bör plocka bort skivorna vartannat år och kolla skicket för säkerhets skull. Bortsett från allt detta så är det en enormt komfortabel bil att färdas i samt säkerheten är hög i den. Mycket bil för en liten peng.

-) Lycka till med ditt bilköp.