Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elf972
Var ikväll och tittade på en S80 från 2000 som endast gått 8400 mil. Bilen är i fint skick och har endast en ägare. Priset är ganska överkomligt. Dock finns det ett problem som jag behöver få hjälp med att bedöma. Bilen är endast servad totalt tre ggr. Den senaste gången vid ca 6300 mil, detta skedde för SEX år sedan... sommaren 2006... Hjälp mig, är detta katastrof??? Jag har ännu inte köpt bilen då detta oroar mig. Servicelampan lyser inte!... Borde den inte göra det? Går den bara på mil? Inte tid?

Tacksam för alla tips/råd!
/Johan
Tro mej, jag är svaret på olyckan om du inte servar ordentligt. Köpte en S80 -99 år 2009. Den hade gått som tjänstebil fram till 2006 och servad på Bilia. 2007 - 2008 hade en privatperson haft bilen och kört 3500 mil, servat den på en mindre verkstad med okänd olja. Det fanns 2 stämplar på dom milen. Slut resultat - tjära i tråget - och efter att ha försökt göra rent 3 gånger med ny oljefälla och allt så skar motorn och jag fick byta motor. Lyckades själv men kostnaden slutade i alla fall på 12.000 kr. Kolla serv historiken, oljestickan, insidan vid påfyllningslocket så är du lite hjälpt i alla fall. Är bilen lite dyrare så gör ett M-test, kostar kanske 2000 kr men då får du papper på alla brister som finns på bilen. / Clas 8)
Jag var lite väl snabb som påpekas, det är fem år sedan. Stämpeln kändes helt ok dock. En kompis tyckte inte det verkade vara så farligt då den bara gått 2000 mil sedan service. Oljan ser fin ut på stickan och på oljelocket såg det ganska normalt ut. Dock så har jag ingen erfarenhet av hur en frisk s80 ska låta. Det lät som motorn knackade lite (regelbundet) när jag lyssnade med motorhuven är öppen. Är det normalt?
elf972 skrev:Jag var lite väl snabb som påpekas, det är fem år sedan. Stämpeln kändes helt ok dock. En kompis tyckte inte det verkade vara så farligt då den bara gått 2000 mil sedan service. Oljan ser fin ut på stickan och på oljelocket såg det ganska normalt ut. Dock så har jag ingen erfarenhet av hur en frisk s80 ska låta. Det lät som motorn knackade lite (regelbundet) när jag lyssnade med motorhuven är öppen. Är det normalt?
Ja. iofs beror på hur det låter men har haft min i två år snart. Fick byta fjäderbussningen för övre fjäderbenslager + isolator samt byte av vänster hjullager fram. Sen blev bilen tyyyst. Förutom motorn då som jag tyckte lät lite väl mycket jämfört med min gamla mercedes speciellt så tickar den mycket låter nästan som ventiltick. Hörs ej in i bilen.

Åkte in till Volvo verkstad och en mekaniker lyssnade på motorn. Helt normalt sade han dem flesta låter så speciellt tickande som kommer från insprutningsmunstyckena, går att åtgärda genom att byta dessa men kostar en slant. Antingen får man ignorera tickandet lr så åtgärdar man det. Behöver byta kondensor på den också för att få igång ac.

Har bytt bakre bromsskivor och bromsbelägg samt handbromsbackarna vilket också är ett sorgebarn då dessa kan släppa i limningen och i bästa fall rensa allt i sin väg i värsta fall låsa hjulet. Så man bör plocka bort skivorna vartannat år och kolla skicket för säkerhets skull. Bortsett från allt detta så är det en enormt komfortabel bil att färdas i samt säkerheten är hög i den. Mycket bil för en liten peng. :-)-) Lycka till med ditt bilköp.
Oljan ska bytas efter 3000mil eller 12mån på MY2005. Kan gissa att det är 2000mil eller 12mån innan dess.
Finns vissa "smartskallar" som tror att det är milen oavsett år som gäller :/
Oljan ser fräch ut och klar i färgen säger du, ej svart sörja. Jag tror att han byter själv eller en liten verkstad fixar det. Servicelampan tänds efter 3000 mil ELLER 12 månader, i alla fall på min -05. Någon i bilens närhet måste veta hur man släcker lampan. Då hoppas man att denna någon även byter olja. Välvårdad bil tyder på det. Själv byter jag hemma, men sparar olje- och filter- kvitto och kan visa upp sådana för varje år, även att det är en kvalitetsolja. Kanske har även denna ägare har något sådant att visa upp.
Tips! En bil kan tvättas och vaxas, men andra saker syns. Kolla däck. Är det en som bara vill rulla till minimalt pris köper han lågprisdäck i en salig blandning. Lågprisdäck på en S80, den ekvationen stämmer ej för en seriös ägare som vill åka fint. Kolla även om det är rent och snyggt under huven!

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]