Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spannen
Har problem med att ratten skakar sönder vid inbromsning i högre hastigheter och antar att det enda man kan göra är att byta skivor + belägg. Då jag misstänker att något/båda oken är i dåligt skick kanske även dessa behöver bytas för att inte nya skivor också ska bli förstörda. Detta verkar kostar närmare 6000kr på verkstad (inkl delar), vilket jag tycker är lite dyrt.

Frågan är om det är rimligt att tro att jag som total nybörjare (dock tekniskt lagd) klarar av att byta skivor + bromsok?
Har inte tillgång till verkstad eller liknande, utan det får bli domkraft + pallar på närmaste parkering :P

Är det ide att försöka renovera 10år gamla bromsok, eller är det bättre att köpa helt nya från biltema?
Med en haynesbok klara du det,fram är relativt enkelt bak är lite mer avancerat men inte en omöjlighet ens för en nybörjare bak behövs ett verktyg för att skruva in bromskolven det finns ett på biltema som funkar även om det inte är optimalt sen sitter handbromsen på oken bak men som sagt haynes boken har beskrivning för detta.
Vad är det som gör att du tror att bromsokena är kaputt, känn hur kolven går, går den lätt när du drar tillbaks den så ska det inte vara något fel på oket.

byta skivor och belägg är inga problem på en parkering,
Det är faktiskt enklare än vad man tror att byta ut. På med en massa rostlösningsmedel på bultarna och använd en minislägga på skivorna.

Om du gör det själv och köper ok, skivor, belägg på biltema så ligger det väl runt 2200-2300kr i material ungefär.

Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
Rookkeer skrev:Vad är det som gör att du tror att bromsokena är kaputt, känn hur kolven går, går den lätt när du drar tillbaks den så ska det inte vara något fel på oket.

byta skivor och belägg är inga problem på en parkering,
Det är två orsaker till detta antagande. För det första lät jag en volvo-verkstad byta bromsslangar när jag fick anm. på dessa på besiktningen (jag borde gjort detta själv också :shock:). De hade tydligen problem med någonting under bytet och sa att oken sjöng på sista versen. När jag hämtade ut bilen först så fanns det ingen bromsverkan! och efter en till omgång på verkstaden sa de att någonting hamnat snett, yadda yadda, och att det var pga att oket var så dåligt. Men dom ordnade det och efter det har det fungerat (förutom att det nu efter en tid börjat skaka mer och mer).

Sen har jag under en längre tid haft lite gnissel och skrap som jag tror är att ena bromsen ligger an ytterst lite.. det löste sig temporärt efter uppsmörjning av oket men har sedan kommit tillbaks.

Men planen är ivf nu att först köpa nya skivor och belägg och byta dessa, då det enligt haynes verkar ganska lätt. "Enda" problemet verkar som Tomas sa vara att få loss saker som har rostat fast. Tänkte kolla om jag kan lägga undan två ok på biltema och om jag märker att de gamla är kass så får jag hoppa på cykeln och köpa nya :P
Största problemet när man ska byta ok brukar vara att få loss slangen. Men om de nyligen är bytta så har du stor chans att du får loss dem hela.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]