Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet!

Nu ska Volvon snart in på service och få ett efterlängtat kopplingsbyte utfört. Och jag tänkte att man skulle ta och åtgärda den något sladdriga växelspaken på samma gång, men jag har lite frågor kring det.

Är det svårt att göra själv? Om man läser andra trådar så verkar det relativt enkelt till 440 och 940, men har inte hittat nåt om just 240. Måste man ha en låsringstång, som vissa förespråkar?
Ponera att det går att utföra själv, är det värt det? Eller är det ett så pass litet ingrepp att jag bara kommer tjäna 100-200kr på att göra det själv, jämfört med att Bilia fixar det i samband med kopplingsbyte? Det måste ju vara rejält mycket lättare när de ändå har lådan nere, eller?

Vad säger experterna? :)
MVH
Henke
En 4mm insexskruv lossas underifrån och "bulten" (kan vara lite jäxxxx att få loss den pga rost) kan sen pillas bort så spaken frigörs från växelmekanismen. En plåt lossas uppifrån (under damasken) (sitter i 2st M6 med 8mm skalle, under denna en låsring som kan pillas bort och dit med en skruvmejsel. nu är spaken lös och man kommer nu åt allt.

Detta gör även de på verkstan för att få ner lådan så...

Svårt är det inte, men varför låta det göras 2 gånger på kort tid... jag skulle nog låta det göras i samband med kopplingsbytet, OM det bara rör sig om 200:- att renovera spaken.

OBS Det innebär inget mer jobb på verkstan, utom att gå och hämta nya delar. :wink:
Hasse63 skrev:En 4mm insexskruv lossas underifrån och "bulten" (kan vara lite jäxxxx att få loss den pga rost) kan sen pillas bort så spaken frigörs från växelmekanismen. En plåt lossas uppifrån (under damasken) (sitter i 2st M6 med 8mm skalle, under denna en låsring som kan pillas bort och dit med en skruvmejsel. nu är spaken lös och man kommer nu åt allt.

Detta gör även de på verkstan för att få ner lådan så...

Svårt är det inte, men varför låta det göras 2 gånger på kort tid... jag skulle nog låta det göras i samband med kopplingsbytet, OM det bara rör sig om 200:- att renovera spaken.

OBS Det innebär inget mer jobb på verkstan, utom att gå och hämta nya delar. :wink:
Perfekt svar, tusen tack :)

Det var lite det jag tänkte, att de ändå ska göra samma procedur, och att de då lika gärna kan få bytt slitdelarna i spaken också. Kostnaden för delarna blir ju densamma, och jag kan ju inte tänka mig att det kostar mer än 200kr för de fem minuterna det lär ta en erfaren mekaniker att byta delarna.
Tack för era svar grabbar :)

En liten fråga till, som inte har med växellådan alls att göra:

Drivremmen till servopumpen gnisslar som en idiot, så jag tog bort den idag, och remmen är rejält sliten och sprucken, så den skall bytas. Men dimensionerna på den verkar lite ovanliga; 9,5mm * 938mm. 10mm * 940mm verkar mer vanligt... Blir det svårt att få tag på en likadan som den jag har, eller funkar det lika bra med en längre och bredare, då den kommer lägga sig högre på remskivorna? Finns det då inte risk att rost och annan skit på remskivornas kanter sliter extra på remmen?
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]