Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Hej!

Har precis införskaffat nått billigt import larm som heter Thor proffessional alarm system
Det följde med en riktigt dåligt bruksanvisning på knackig engelska,
Har aldrig kopplat in larm förut så därför behöver jag alla tips jag kan få.

Larmets inehåll
*Styrenhet
*Skaksensor*
*Siren
*Kablage till C-Lås
*Kabel till innerbelysning
*2st Fjärrdosor
*lysdiod
*ett relä?
+ lite annat till startspärr som ja tänkte hoppa över

Lite info om monteringen:
C-Lås
Den ska kopplas till C-låset för att få fjärrlåsfunktion (har ej tittat om det sitter en C-Lås motor i förardörren som någon sa att man måste ha, jag har införskaffat en C-Lås motor( dock ej volvo orginal) fungerar det endå? Är den svår att installera? Vad kan man stöta på för problem?

Larm
Sjävla larmdelen skall kopplas in till takbelysningen alternativ sidodörrsbelysningen, vart hittar man detta relä? eller kan man "tjuvkoppla" larmsladdarna någonstans där dörrbelysningssladdarna möts? Vart hittar man isf detta?
Finns det någon enklare/bättre lösning?

Varningsblinkers
Förutom att tjuta så vill man ju ha larmet inkopplad så att varningsblinkersen lyser även när man larmar/låser på/av. Hur löser man denna koppling bäst?

Tackar för alla tips/erfarenheter som ni kan ge och hoppas att det hjälper mig samt andra som fundera på att koppla in liknande larm.

// Mvh Waiz
av chrippa1
Du skall sätta i en c-lås motor i förardörren. Den motorn drar de andra i bilen. Det kan vara lite pilligt att få dit motorn rätt om det ej är original. Lättast är att klippa upp plåten lite grann nedanför dörrknappen där man fäster staget som går till motorn. Finns ett hål som man klipper upp plåten vid. Du får såklart dra ut 2 kablar till dörren. (Inte förberett). På larmet bör du ha utgångar till blinkersen. Själva dörrkontakterna kopplar du in på befintlig slinga. Tror att det är en brun-svart kabel som kan tas från dörrkontakten vid förardörren.Till bakluckan sitter det en kvicksilverbrytare till lampan och den är inte mycket att ha. Sätt dit en dörrkontakt istället som du borrar in i bakluckan. Har hållt på med larm i bilar i många år så fråga på bara. Det vore bra om du har kablarna till larmet och vad det står i installationsanvisningen så kan jag nog luska ut lite åt dig. Startspärren är en rosa kabel från tändingslåset.
av Waizguy
chrippa1 skrev:Du skall sätta i en c-lås motor i förardörren. Den motorn drar de andra i bilen. Det kan vara lite pilligt att få dit motorn rätt om det ej är original. Lättast är att klippa upp plåten lite grann nedanför dörrknappen där man fäster staget som går till motorn. Finns ett hål som man klipper upp plåten vid. Du får såklart dra ut 2 kablar till dörren. (Inte förberett). På larmet bör du ha utgångar till blinkersen. Själva dörrkontakterna kopplar du in på befintlig slinga. Tror att det är en brun-svart kabel som kan tas från dörrkontakten vid förardörren.Till bakluckan sitter det en kvicksilverbrytare till lampan och den är inte mycket att ha. Sätt dit en dörrkontakt istället som du borrar in i bakluckan. Har hållt på med larm i bilar i många år så fråga på bara. Det vore bra om du har kablarna till larmet och vad det står i installationsanvisningen så kan jag nog luska ut lite åt dig. Startspärren är en rosa kabel från tändingslåset.
Hej!

Tack för snabbt svar!
Det vore kanon om man kunde koppla både larmet och c-lås motorn till förardörren, det underlättar mycket.
Jag har tagit lite bilder på larmet, dess innehåll, c-lås motorn och manualen.

---------------------------------------
Larmet:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d02011105228P5a0c

Larmets Innehåll
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0c2011105717Pd906

C-Lås Motor
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3e2011105911P9a9d
Vilken av dessa ska man ha? Den med 5 kablar eller den med 2 kablar?
Om man ska dra ut två kablar (dvs om det är den med två kablar) är det +/- till batteriet då du menar?
Ska man i sånna fall sätta någon säkring eller liknande på + kabeln?

Manualen/Inkopplingsschema
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ad2011110144P5c2d
Allt som har med startspärren kan hoppas över, den tänkte jag strunta i.

/// Mvh Waiz
av chrippa1
Tjena.

Du skall använda den c-låsmotorn med 2 trådar. Den med 5 är för styrning av c-låset om man skall kunna låsa upp alla dörrar från passagerarsidan med volvos typ av c-lås konstruktion. För att koppla in c-låset skall larmet kopplas enligt manualen för detta på de 6 kablarna såhär:

- Orange till jord
- vit till c-lås motorn
- gul till plus
- orange-svart till jord
- vit-svart till c-lås motorn
- gul-svart till plus

För installation av de andra kablarna:
- Svart till jord
- Röd till plus
- Bruna till blinkers, grön och grön-blå vid rattstång
- Vit till tändning, blå-röd vid tändningslås
- Blå till dörrkontakt, svart vid dörrkontakten vid förardörren
- Rosa till plus på Siren, jorda den andra på sirenen
- Orange till bromskontakten, blå-röd vid pedalstället ovan bromspedal.

Du skall alltid säkra av när du kopplar till batteriet.
Mät innan du kopplar in för att se att kabelfärgerna stämmer.
Tillse att antennen är så rak som möjligt, på Cargard billarm
blev räckvidden avsevärt sämre om antennen var böjd.
av Waizguy
Tackar för inkopplingsinformationen :D

Ska riva dörrsidan imorn och försöka hitta på dörrkontakten.
Blå till dörrkontakt och svart till dörrkontakt förardörren, vart sitter dörrkontakten som blå ska till?

// Mvh Waiz
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]