Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Operationell leasing funkar så att leasingbolaget äger bilen och i den månatliga avgiften som mitt företag betalar så ingår "allt" d.v.s. bilen, service, etc... Olika bilmodeller kommer få olika månadskostnader även om deras inköpspris är identiskt beroende på restvärde, servicekostnader etc. Sedan kan t.ex. viss utrustning påverka kostnaden. Men visst är det en form av likviditetsplanering för företaget...

Dock innebär det att det inte finns ett definierat nettopris/tak för mig som anställd utan företaget har satt upp en gräns för hur hög månadskostnad de betalar för min bil, så i parktiken finns det ett underliggande inköpstak inom ett intervall beroende på hur leasingbolaget beräknar kostnaden för respektive bil

Det jag tror Andreas Löfgren syftar på är att man kan ta ut en bil som har en högre månadskostnad om företaget tillåter det men man får då betala den extra kostnaden med nettolöneavdrag. Det dras dock av från förmånsvärdet.
[quote="rihaHur gamla är barnen?
Tänkte på det du skrev om airbags i baksätet, tänk på att barn + airbags inte går bra ihop om barnen är kortare än 140cm.

Från NTF:
"Barn under 140 cm ska aldrig sitta i framsätet om det finns en aktiv airbag. När äldre barn sitter i ett framsäte med airbag ska man flytta sätet så långt bak som möjligt."

Bara så man tänker på en sådan detalj, förmodar de är avstängningsbara ( för att kunna montera bilbarnstolar exempelvis)?[/quote]

Barnet kommer vara ca 6 månader då det är dags för bilbyte och följdaktligen kommer stolar upp till 3,5 års ålder att användas i den bilen. Trodde sidoarirbag fungerade med babyskydd och bilbarnstolar, visste inte att det fanns en 140 cm gräns. Har alla kopplat ur sidoairbagsen fram när de har barnstolar där? Jus sidoairbags bak var en starkt argument för en Audi A6 för mig.
XC60, det jag syftar på är det som i vanlig benämning brukar kallas personalbil, dvs att den anställde betalar hela företagets leasingkostnad för bilen med bruttolöneavdrag. Ovanpå detta betalas normalt förmånsvärde. Trots att det blir en hel del pengar så blir det ändå oftast billigare än att köpa själv pga att du får bra rabatter, kan dra halva momsen på leasingkostnaden samt hela momsen på servicar osv (som du dessutom betalar med oskattade pengar).

Dessa typer av bilar brukar inte ha någon övre inköpsgräns utan det avgör den anställde själv, helt enkelt för att den anställde står för alla kostnader och för bolaget är det kostnadsneutralt.

(Det blir nästan alltid viss förvirring när man pratar tjänstebilar eftersom det inte finns någon standard för detta utan sätts av bolagen enskilt)
improwise skrev: Audi A4 Allroad tänkte jag försöka testa också, den är något mindre i storleken vilket mitt parkeringsgaraget gillar :D
Det är en fin bil, men jag har strykt den från listan då Audi inte erbjuder 2,0 tdi med quattro och automat, den kombon finns bara med 3,0 tdi och då skenar priset tyvärr...
andreas_lofgren skrev:XC60, det jag syftar på är det som i vanlig benämning brukar kallas personalbil, dvs att den anställde betalar hela företagets leasingkostnad för bilen med bruttolöneavdrag. Ovanpå detta betalas normalt förmånsvärde. Trots att det blir en hel del pengar så blir det ändå oftast billigare än att köpa själv pga att du får bra rabatter, kan dra halva momsen på leasingkostnaden samt hela momsen på servicar osv (som du dessutom betalar med oskattade pengar).

Dessa typer av bilar brukar inte ha någon övre inköpsgräns utan det avgör den anställde själv, helt enkelt för att den anställde står för alla kostnader och för bolaget är det kostnadsneutralt.

(Det blir nästan alltid viss förvirring när man pratar tjänstebilar eftersom det inte finns någon standard för detta utan sätts av bolagen enskilt)
Tänkte faktiskt att du eventuellt syftade på personalbil, men i mitt fall är det en tjänstebil som företaget betalar och jag betalar förmånsvärde och eventuellt nettolönevadrag om jag går över gränsen.
XC60 skrev:Det är en fin bil, men jag har strykt den från listan då Audi inte erbjuder 2,0 tdi med quattro och automat, den kombon finns bara med 3,0 tdi och då skenar priset tyvärr...
Ah, intressant, då åker den nog från min lista också dessvärre (fast kanske bra med tanke på att detta är ett Volvoforum :D)
Mina rekommendationer:

* Vad du än köper, ta AWD! Det är tydligt att du redan uppskattar fyrhjulsdrift och då kommer du sakna det rejält om du inte väljer det.

* Ta summum. De enklare paketen har inte samma förfining i inredning och exteriör. Om vi nu jämför med X3 så har en XC60 momentum inget att säga till om mot denna i premiumkänsla.

* V60 är lite sportigare än XC60 men jag tror att du kommer sakna luftigheten. Det var iaf min spontana känsla när jag testade V60 - fick nästan lite klaustrofobi.

* D3 AWD kommer givetvis att kännas lite tröttare än din nuvarande D5 men den räcker väldigt bra... Jag trodde faktiskt att jag skulle känna större behov av trimning på min, men jag tycker att den funkar utmärkt som den är. Inga problem att göra säkra omkörningar även fullastad.

Vilken bil som är snyggast är ju en smaksak. Jag tycker att V60n är lite "för tuff". Den ser lite överdriven ut i formerna. Tror man ledsnar på den... XC70 är snygg fram men bakdelen är inte lyckad enligt mig (dock praktisk!) och inredningen i XC60 är klart stilrenare utan mittenbulan.

/ j
Det är bakdelen på XC70 som jag främst tycker ger den bilen intrycket av att den formgivits av någon som visste vad han ville åstadkomma. V60 ser ut som om formgivaren aldrig blev klar över om han skulle göra en kombi eller ej.

När jag provade V60 och försökte se bakåt var den första liknelsen som kom för mig "pansarbandvagn"...
jajoxc60 skrev: Vilken bil som är snyggast är ju en smaksak. Jag tycker att V60n är lite "för tuff". Den ser lite överdriven ut i formerna. Tror man ledsnar på den... XC70 är snygg fram men bakdelen är inte lyckad enligt mig (dock praktisk!) och inredningen i XC60 är klart stilrenare utan mittenbulan.

Håller med, brukar gilla snygg modern design men när jag väl ser en V60 i trafiken så känns den ibland ok men för det mesta "too much". Jag kör själv en Saab 9-3 SportCombi nu som jag tycker är klart snyggare, riktigt varför kan jag inte säga då de påminner rätt mkt om varandra men så är det iaf. XC70 tror jag är min favorit hos Volvo just nu, mest för att jag har lite svårt för interiören i XC60, som annars är grymt snygg från utsidan.
apersson850 skrev:Det är bakdelen på XC70 som jag främst tycker ger den bilen intrycket av att den formgivits av någon som visste vad han ville åstadkomma. V60 ser ut som om formgivaren aldrig blev klar över om han skulle göra en kombi eller ej.
True true, håller helt med. Dessutom måste jag nog säga att jag tycker XC70/V70 är snyggare bakifrån, kanske är jag lite gubbe trots att jag bara är 40 minus :D

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.