- sön 31 jul 2011, 22:00
Operationell leasing funkar så att leasingbolaget äger bilen och i den månatliga avgiften som mitt företag betalar så ingår "allt" d.v.s. bilen, service, etc... Olika bilmodeller kommer få olika månadskostnader även om deras inköpspris är identiskt beroende på restvärde, servicekostnader etc. Sedan kan t.ex. viss utrustning påverka kostnaden. Men visst är det en form av likviditetsplanering för företaget...
Dock innebär det att det inte finns ett definierat nettopris/tak för mig som anställd utan företaget har satt upp en gräns för hur hög månadskostnad de betalar för min bil, så i parktiken finns det ett underliggande inköpstak inom ett intervall beroende på hur leasingbolaget beräknar kostnaden för respektive bil
Det jag tror Andreas Löfgren syftar på är att man kan ta ut en bil som har en högre månadskostnad om företaget tillåter det men man får då betala den extra kostnaden med nettolöneavdrag. Det dras dock av från förmånsvärdet.
Dock innebär det att det inte finns ett definierat nettopris/tak för mig som anställd utan företaget har satt upp en gräns för hur hög månadskostnad de betalar för min bil, så i parktiken finns det ett underliggande inköpstak inom ett intervall beroende på hur leasingbolaget beräknar kostnaden för respektive bil
Det jag tror Andreas Löfgren syftar på är att man kan ta ut en bil som har en högre månadskostnad om företaget tillåter det men man får då betala den extra kostnaden med nettolöneavdrag. Det dras dock av från förmånsvärdet.
XC60 D5 AWD aut - 09 Bytt efter 3 mycket nöjda år.
BMW 525d xDrive - 12 Bytt
Ny bil på gång
BMW 525d xDrive - 12 Bytt
Ny bil på gång