Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Hej!

Ska ställa av 16 vässarn, i och med det tänker vi turbo konvertera maskineriet också.

Är ute på blocket som en galning och letar efter turbo,tryckrör m.m från riktiga 740 & 940 tic att flytta över.

Finns det någon här som gjort det och vill dela med sig utav era/din erfarenhet. Oljan känns svårast att få det att funka.. med oljekanaler. Låter fruktansvärt svårt iaf!

Mycket tips tack!
Användarvisningsbild
av päpplet
plocka av balansaxlarna så har du hur många oljekanaler som helst att välja på :wink:
Användarvisningsbild
av pnilz
B234F är väl en vanlig rödblockare i grund och botten? Då brukar det finnas hål i blocket bara att borra upp för att fixa oljekanalen. Hur hade du tänkt lösa den höga kompressionen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Oljan är inge svårt, den tar man ju ut från uttaget till oljetrycksgivaren och returen får man bygga in i tråget.

Tänk på i din jakt på delar att vanliga 8V turbogrenröret inte passar på 16V.
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Jag är ganska blåbär på detta. Men gör det för att lära mig. Vad för typ av grenrör det är jag ska ha ?
Vad menar ni med hur jag ska lösa kompet ?

Vänligen
Simon
Användarvisningsbild
av Marlboroman
pnilz skrev:B234F är väl en vanlig rödblockare i grund och botten? Då brukar det finnas hål i blocket bara att borra upp för att fixa oljekanalen. Hur hade du tänkt lösa den höga kompressionen?
Nja, egentligen inte efter 16V har ett eget block. Och har an tur så brukar det kunna finnas en plugg som går att skruva ur som går rakt in i oljekanalen. Kompressionen behöver man inte nödvändgtvis göra något åt, beroende på vad man har för planer så kan det ju vara fördelaktigt att inte sänka den.
Turbotrotteln skrev:Vad för typ av grenrör det är jag ska ha ?
Vad menar ni med hur jag ska lösa kompet ?
Du ska ha ett ett grenrör till en 16V med turbo, alltså en B204FT eller B204GT.

Exakt vad du eventullt ska göra åt kompressionen beror ju på vad du har för planer. För i många fall är det inget direkt krav att sänka kompressionen som många tror. Så att tänkt effekt, bränsle och hur man gör med mjukvara/ sprut bestämmer om man lär göra något åt kompressionen. Det finns ju prestandamässiga fördelar, speciellt med E85 att inte sänka kompressionen.
Användarvisningsbild
av emwtur
det fanns vissa 16v turbo ( 2.0 ) satt i vissa 960 pga skatte regler i vissa länder
bla italien om jag inte har fel ..
/emwtur
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Turbotrotteln skrev:Okej, men inte finns det grenrör för 16 V turb? Det är ju bara till 8V det finns. Har jag missat någe?
Marlboroman skrev:Du ska ha ett ett grenrör till en 16V med turbo, alltså en B204FT eller B204GT.
Som jag skrev så finns det grenrör att hämta från dem 16V motorer som har turbo original: B204FT och B204GT. Dessa såldes dock inte i sverige och det är svårt att få tag i såna saker även om det går.

emwtur skrev:det fanns vissa 16v turbo ( 2.0 ) satt i vissa 960 pga skatte regler i vissa länder
bla italien om jag inte har fel ..
/emwtur
Dem motorerna fanns i både 700 och 900-serien. Förutom Italien så fanns dem även i Tyskland, Holland och Frankrike bland många andra länder.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]