Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
NyMaN! skrev:
CarMan skrev:
NyMaN! skrev: Jo, jag sa det till dom att det stod mindre än 1500 mil, men dom sa att det är runt 1500 mil så dom tyckte det var bortkastade pengar att göra en full service.........

Och jag håller faktiskt med dom........det är inte speciellt mkt mer dom gör på 3000 mils servicen än vad dom gör på anpassad......
Visst dom kontrollera en massa småsaker, men det är ju inga stora saker som skiljer.

Däremot så skiljer det ca: 2000:- i pris på dom olika servicarna :!: :!:
JAg håller ju inte med!

det är ju gasnka mycke mer man gör på en riktig service, mot en anpasad!
Kan du lista alla sakerna?
Har inget protokoll här, men kör lite ur huvet.

detta ingår i service, men ej i anpasad service.

kontrollbelysning, funktion, färg & ljushöjd
kontroll spolning, spolmunstycken tolkarblad,samt funktion
kontroll däck, mönsterdjup, snedslitning, skador, separetioner, luft tryck
kontroll oljelekagen, motor, servo, växellåda, drivaxlar, bensin tank m.m.
kontroll bromsar, skador på slangar & rör, bromswiren, funktion handbroms, justering handbroms, kontroll anliggning, skick på broms skivr, funktionsprov på landsväg
kontroll framvagn/bakvagn, bustningarnas skick, ledernas glapp, övriga skador på hjulupphängning, styrväxel, inte & yttre leder.
kontroll motor, vakumslangar, el kablagen, bränsla delar, motorhpphängningar, hjälpagrigat & remar.
kontroll lås. smörjning av lås, gångjärn, dörrstopp, funktionskontroll & kontroll av skick på samma saker.

jag orkar inte, tror ni fattar. på anpasad service kollas endast bromsklodsens tjocklek, samt att man byter olja & cupefilter.
av NyMaN!
CarMan skrev:
NyMaN! skrev:
CarMan skrev: JAg håller ju inte med!

det är ju gasnka mycke mer man gör på en riktig service, mot en anpasad!
Kan du lista alla sakerna?
Har inget protokoll här, men kör lite ur huvet.

detta ingår i service, men ej i anpasad service.

kontrollbelysning, funktion, färg & ljushöjd
kontroll spolning, spolmunstycken tolkarblad,samt funktion
kontroll däck, mönsterdjup, snedslitning, skador, separetioner, luft tryck
kontroll oljelekagen, motor, servo, växellåda, drivaxlar, bensin tank m.m.
kontroll bromsar, skador på slangar & rör, bromswiren, funktion handbroms, justering handbroms, kontroll anliggning, skick på broms skivr, funktionsprov på landsväg
kontroll framvagn/bakvagn, bustningarnas skick, ledernas glapp, övriga skador på hjulupphängning, styrväxel, inte & yttre leder.
kontroll motor, vakumslangar, el kablagen, bränsla delar, motorhpphängningar, hjälpagrigat & remar.
kontroll lås. smörjning av lås, gångjärn, dörrstopp, funktionskontroll & kontroll av skick på samma saker.

jag orkar inte, tror ni fattar. på anpasad service kollas endast bromsklodsens tjocklek, samt att man byter olja & cupefilter.
Jo, jag fattar vad du menar......

Men jag tycker fortfarande att dom gör väldigt lite för 2000 spänn mer, alltså.....Dom gör ju ingenting mer än att Kontrollera sakerna.....dom byter ju inget, förutsatt att allt är OK givetvis.

Men det jag menar är att när bilen har gått 1500 mil eller 1700 mil så kan det knappast har hänt så speciellt mkt med bilen om den körts & skötts normalt.

Men jag förstår precis vad du menar.....

Men jag ska ta kontakt me en annan Volvo verkstad på måndag & höra vad dom tycker......
Min lokala Volvo verkstad ger jag inte mycket för......dom har inte alltid full koll där om jag säger så. :oops:

Jag vill givetvis att jag får rätt service på min bil..... :wink:

Men jag tycker ändå att det är horribelt att ta över 3000 spänn för en service på en bil som gått 1700 mil och är 1 år gammal :!:
av NyMaN!
En annan sak som säger en hel del om min lokala Volvo verkstad....

Servicelampan tänds ju inte på min V70 och det har man ju även fått brev av Volvo där dom talar om att vissa bilar på ett antal S80,V70,XC70 och XC90 har fel på Service lampan från fabrik.......Men att detta åtgärdas vid första servicen.

Ja ni vet säkert om detta......

Men min volvo verkstad visste tydligen inget om detta när jag sa det till dom......iaf inte han jag pratade med. :oops:

Verkar väldigt lustigt.....Volvo har skickat ut brev till alla berörda bilägare men tydligen så har dom inte informerat alla verkstäder :!: :?: :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
NyMaN! skrev:En annan sak som säger en hel del om min lokala Volvo verkstad....

Servicelampan tänds ju inte på min V70 och det har man ju även fått brev av Volvo där dom talar om att vissa bilar på ett antal S80,V70,XC70 och XC90 har fel på Service lampan från fabrik.......Men att detta åtgärdas vid första servicen.

Ja ni vet säkert om detta......

Men min volvo verkstad visste tydligen inget om detta när jag sa det till dom......iaf inte han jag pratade med. :oops:

Verkar väldigt lustigt.....Volvo har skickat ut brev till alla berörda bilägare men tydligen så har dom inte informerat alla verkstäder :!: :?: :???:
så fort dom gör en arbetsorder på din bil, ploppar dena åtgärd upp automatiskt.
det är inget som blir missat, så länge du inte servar hoss nån icke aktoriserad förståss!
Användarvisningsbild
av greeeken
En fråga angående service
Är 10 000 mils servicen på en s60 stor eller liten?
av keme
Efter ca 20 000 mil med en V70T så är jag ganska trött på de saltade verkstadsräkningarna och de aldrig lösta elektronikfelen. Bemötandet från Volvoverkstaden är OK och dessutom brukar jag få ett brev med koll över vad jag tyckt om servicen.

Men efter en normal service, som kostade nära 8.000 kr, så tröttnade jag på att lämna in den och bytte ex tändstift, olja, olje-, luft- och kupéfilter för egen hand.

Då jag räknade på tidsåtgången för dessa enkla åtgärder och försökte (svårt när arbetskostnaden redovisas såsom engångskostnad) få fram min timbesparing, så var det en välbetald besparing såvitt jag kunde uppfatta det.

En annan sak är att tändstiftsbyte förefaller vara en inbyggd "guldgruva" för verkstäders tidsberäkningar. I jämförelse med äldre Volvobilar som var extremt lättservade så tar ett tändstiftbyte runt 4-6 gånger längre tid. Även om man är van och har specialverktyg.
Användarvisningsbild
av CarMan
keme skrev:Efter ca 20 000 mil med en V70T så är jag ganska trött på de saltade verkstadsräkningarna och de aldrig lösta elektronikfelen. Bemötandet från Volvoverkstaden är OK och dessutom brukar jag få ett brev med koll över vad jag tyckt om servicen.

Men efter en normal service, som kostade nära 8.000 kr, så tröttnade jag på att lämna in den och bytte ex tändstift, olja, olje-, luft- och kupéfilter för egen hand.

Då jag räknade på tidsåtgången för dessa enkla åtgärder och försökte (svårt när arbetskostnaden redovisas såsom engångskostnad) få fram min timbesparing, så var det en välbetald besparing såvitt jag kunde uppfatta det.

En annan sak är att tändstiftsbyte förefaller vara en inbyggd "guldgruva" för verkstäders tidsberäkningar. I jämförelse med äldre Volvobilar som var extremt lättservade så tar ett tändstiftbyte runt 4-6 gånger längre tid. Även om man är van och har specialverktyg.
8000:- för en vanlig service, skulle inte tro det, nu pratar du i natmössan.
möjligtvis att det kostar dig 8000:- att serva & laga allt du kört "sönder" så besöket totalt går på dessa pengar.
av NyMaN!
Har pratat med en annan Volvo verkstad nu.....och dom tyckte att jag skulle göra en riktig "3000 mils" service.

Så nu har jag bokat tid för en riktig service.
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
CarMan skrev:
keme skrev:Efter ca 20 000 mil med en V70T så är jag ganska trött på de saltade verkstadsräkningarna och de aldrig lösta elektronikfelen. Bemötandet från Volvoverkstaden är OK och dessutom brukar jag få ett brev med koll över vad jag tyckt om servicen.

8000:- för en vanlig service, skulle inte tro det, nu pratar du i natmössan.
möjligtvis att det kostar dig 8000:- att serva & laga allt du kört "sönder" så besöket totalt går på dessa pengar.

EXAKT.......finns inte en chans att en 20.000 service på en V70 kostar 8000kr.......snarare ca 3000 fast skiljer en del mellan storstads och "landsorts" volvoverkstäder. :wink:

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Ford hobby husbil chassinummer

Hade samma problem med en väldigt rostig Mazd[…]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]