Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av M.P
Hej

Ärvde en superfräsch 740 -88 B230F som 2002 hade gått 15900 mil och då fått ny kamrem enligt klisterlappen på kåpan. Nu har den gått 19700 mil (3800 mil längre), bör jag byta remmen då den ändå är 9 år gammal eller är det miltalet som spelar större roll? Har bytt på B23A tidigare och är det så enkelt så kommer jag ju att kunna byta även på denna, eller behövs specialverktyg?

Ett annat "problem" är radiokoden på originalstereon (philips), vart brukar den sitta klistrad? Batteriet (original) sprack (av ålder?) för ett par år sedan och då var det ingen som begrep varför inte radion fungerade sedan. Ska nämligen köra 110 mil i stöten och då är det ju bra med radio...

Som kuriosa så har den stått inomhus sedan ny och inte körts vintertid sen ca 2000. Den enda ytrost jag hittat är i ena bakskärmen på den invikta plåten där hjulsprutet träffar, ca 1cm2 lack som saknas. Känns trist att ta den söderut då saltet kommer att sabba den, inte ens bromsoken är "bruna" utan har sin originalfärg. Min V70 -05 är i sämre skick karossmässigt och den har gått lika långt, betydligt sämre skick på bromsok.

/Micke
av rd350
Remmen ska du byta! Det är fem år som gäller, motorn tar i och för sig ingen skada om den går av men det kan ju va onödigt att "bli stående".
av M.P
Tack för svaret blir att fixa kamremmen själv antagligen, har även provat att posta radions serienummer på ett "upplåsningsforum", får se om det ger något.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]