Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#550159
Tjena,

Idag började min volvo uppföra sig konstigt. När man frikopplar så börjar bilen vibrera i pulser. När man kör känns det tydligt i växelspaken och i hela bilen hur den vibrerar till kraftigt ca 1 gång per sekund. När växel ligger i går den fint.

Bilen har nyligen varit inne på service (motorolja, oljefilter etc bytt), ny kamrem och drivremmar. Om detta nu kan vara relevant.

Åter till problemet: Jag körde hem bilen försiktigt och upptäckte på vägen att bensinmätaren uppförde sig konstigt. Ena stunden stod den rätt högt (typ 1/4 tank kvar), andra stunden var den inne på det röda (dock inte i närheten av tom). Kan även tillägga att jag KANSKE KANSKE eventuellt tankat bilen med 95-oktanigt (normalt tankar jag 98) eftersom jag var sjukt stressad och tankade på ett nytt ställe där maskinen bara pep otrevligt när jag tryckte 98. Kanske var 98:an slut och jag fick 95 istället?

Hur som helst: När jag kom in i stan och blev tvungen att stanna vid rödljus hade jag svårt att hålla bilen vid liv när kopllingen var nertryckt. Vibrationerna blev kraftigare och bilen höll på att få motorstopp. Var tvungen att hålla igång genom att varva försiktigt.
Vid sista rödljuset innan macken dog bilen. Startade upp den igen, den "gnäggade" lite, men gick sedan igång. Nu var plöstligt ALLA problem borta?!

Körde in på macken, fyllde upp tanken med 98-oktanigt. Körde hem. Inga problem alls. Väldigt märkligt!

Känner ändå att jag vill ställa frågan, utifall att detta kan återkomma och kan förvärras om jag inte tar åtgärd.

Vad kan vara orsaken till att bilen vibrera vid frikoppling och får motorstopp när man står still (såvida man inte chokar eller gasar försiktigt)?

Tack på förhand, Magnus
#550168
Det framgår inte i frågan vilken motor du har i bilen. Är det en insprutningsmotor så kan det bero på att pumpen i tanken har lagt av, då har den svårt att få bränsle med enbart huvudpumpen.
#550180
Osäker på motor, men om jag fyller i mitt regnr på Skruvat.se och väljer Bilinfo står där Motorkod B 23 A. Kan man utvinna något ur det?

Jag är ganska säker på att det är insprutningsmotor. Det låter bekant, men jag är inte helt 100 :)

Lägger med en bild på motorrummet. Insprutaren är väl den prylen med gult lock?
Bild: http://duskwood.com/motor.jpg
#550190
blastur skrev:Osäker på motor, men om jag fyller i mitt regnr på Skruvat.se och väljer Bilinfo står där Motorkod B 23 A. Kan man utvinna något ur det?

Jag är ganska säker på att det är insprutningsmotor. Det låter bekant, men jag är inte helt 100 :)

Lägger med en bild på motorrummet. Insprutaren är väl den prylen med gult lock?
Bild: http://duskwood.com/motor.jpg
Nej prylen med gult lock är en förgasare och i den sitter det ett membran som kan få små sprickor och då brukar motorn gå konstigt. Du kan också ha fått nåt skit i förgasaren som släppte när bilen började gå bra igen. Ingen fara att köra B23A på 95 okt.
#550267
Lite tabelluppgifter som kan vara bra att lägga på hyllan för överflödigt vetande.

Volvmotorer som heter som tilläggsbokstav A, B eller C* är förgasarmotorer. Likaså om dom heter K. Insprutningsmotorer heter E (äldre typ) eller F (nyare typ).

C* fannas troligen endast i motorfamiljen B18 och B20. Och dom satt i bl.a. skördetröskor och andra arbetsredskap, generatorer, pumpar etc. etc. Men eftersom det är samma tilläggbeteckningar på båda motorfamiljerna, så skall man inte förvånas om man hittar t.ex. en B23 C i något lite ovanligt sammanhang. Marinmotorerna var mariniserade bilmotorer, men dom hade egna beteckningar.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]