- tis 26 jul 2011, 22:29
#550159
Tjena,
Idag började min volvo uppföra sig konstigt. När man frikopplar så börjar bilen vibrera i pulser. När man kör känns det tydligt i växelspaken och i hela bilen hur den vibrerar till kraftigt ca 1 gång per sekund. När växel ligger i går den fint.
Bilen har nyligen varit inne på service (motorolja, oljefilter etc bytt), ny kamrem och drivremmar. Om detta nu kan vara relevant.
Åter till problemet: Jag körde hem bilen försiktigt och upptäckte på vägen att bensinmätaren uppförde sig konstigt. Ena stunden stod den rätt högt (typ 1/4 tank kvar), andra stunden var den inne på det röda (dock inte i närheten av tom). Kan även tillägga att jag KANSKE KANSKE eventuellt tankat bilen med 95-oktanigt (normalt tankar jag 98) eftersom jag var sjukt stressad och tankade på ett nytt ställe där maskinen bara pep otrevligt när jag tryckte 98. Kanske var 98:an slut och jag fick 95 istället?
Hur som helst: När jag kom in i stan och blev tvungen att stanna vid rödljus hade jag svårt att hålla bilen vid liv när kopllingen var nertryckt. Vibrationerna blev kraftigare och bilen höll på att få motorstopp. Var tvungen att hålla igång genom att varva försiktigt.
Vid sista rödljuset innan macken dog bilen. Startade upp den igen, den "gnäggade" lite, men gick sedan igång. Nu var plöstligt ALLA problem borta?!
Körde in på macken, fyllde upp tanken med 98-oktanigt. Körde hem. Inga problem alls. Väldigt märkligt!
Känner ändå att jag vill ställa frågan, utifall att detta kan återkomma och kan förvärras om jag inte tar åtgärd.
Vad kan vara orsaken till att bilen vibrera vid frikoppling och får motorstopp när man står still (såvida man inte chokar eller gasar försiktigt)?
Tack på förhand, Magnus
Idag började min volvo uppföra sig konstigt. När man frikopplar så börjar bilen vibrera i pulser. När man kör känns det tydligt i växelspaken och i hela bilen hur den vibrerar till kraftigt ca 1 gång per sekund. När växel ligger i går den fint.
Bilen har nyligen varit inne på service (motorolja, oljefilter etc bytt), ny kamrem och drivremmar. Om detta nu kan vara relevant.
Åter till problemet: Jag körde hem bilen försiktigt och upptäckte på vägen att bensinmätaren uppförde sig konstigt. Ena stunden stod den rätt högt (typ 1/4 tank kvar), andra stunden var den inne på det röda (dock inte i närheten av tom). Kan även tillägga att jag KANSKE KANSKE eventuellt tankat bilen med 95-oktanigt (normalt tankar jag 98) eftersom jag var sjukt stressad och tankade på ett nytt ställe där maskinen bara pep otrevligt när jag tryckte 98. Kanske var 98:an slut och jag fick 95 istället?
Hur som helst: När jag kom in i stan och blev tvungen att stanna vid rödljus hade jag svårt att hålla bilen vid liv när kopllingen var nertryckt. Vibrationerna blev kraftigare och bilen höll på att få motorstopp. Var tvungen att hålla igång genom att varva försiktigt.
Vid sista rödljuset innan macken dog bilen. Startade upp den igen, den "gnäggade" lite, men gick sedan igång. Nu var plöstligt ALLA problem borta?!
Körde in på macken, fyllde upp tanken med 98-oktanigt. Körde hem. Inga problem alls. Väldigt märkligt!
Känner ändå att jag vill ställa frågan, utifall att detta kan återkomma och kan förvärras om jag inte tar åtgärd.
Vad kan vara orsaken till att bilen vibrera vid frikoppling och får motorstopp när man står still (såvida man inte chokar eller gasar försiktigt)?
Tack på förhand, Magnus