Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsUtanBil
Hej,

Jag är i bilköparsvängen och är bland annat sugen på en volvo s40 (eller v40) från 97-99. Dock har jag hört att det finns en del problem med lacken på dom här modellerna.

Av en kompis har jag hört att klarlacken på hans v40 lossnade på större delen av bilen :(

Sedan var jag och tittade på en v40 från 97 häromdan och den hade tappat lacken helt på en knytnävesstor bit på ena framdörren, ägaren ville inte riktigt svara på vad som hänt där.. dessutom var lacken på bagagedörren mer svart än grön (som resten av bilen var), lacken där var också helt sprucken och klarlacken var helt borta. Det blev naturligtvis inget köp :)

Jag vore mycket tacksam för kommentarer om detta! någon här kanske har hört talas om liknande fall? om någon vet hur vanligt detta är? vilka modeller/årsmodeller det gäller? och allt annat som har med detta att göra!

Tack på förhand!
/Lars
av Tartryffel
inte alls säker på det här men jag frågar ändå - finns S/V40 från 97 verkligen i grön metallic? Jag trodde att den gröna bara var solidlack, isåfall är det väl ingen klarlack på?
Användarvisningsbild
av MartinS
olivgrön metallic kom 96.

Om det är olika nyanser på olika delar har den säkerligen varit omlackad på några delar under sitt 10år(!) långa liv. Generellt finns har det inte varit några problem med orginallacken på S/V40.

/Martin
av Hemgårn
Jag sålde min V40 2,0T -99 igår men så här var det med lacken på den.

Lackfärg: Solidröd (EJ METALLIC)

Taket:
Solblekt och oxiderat. Svårt att undvika blekning där men det gick att få upp lystern genom att polera

Baklucka:
Rost på längs hela nederkanten. Utsatt yta på V40.

Framskärmarna:
Lackskada på båda och på samma ställe. V40 -99 har ju en plastlist som löper längs med hjulhuset/framskärmen och där kommer det in små partiklar, sand o dyl, som skaver hål på lacken och det + salt = lackskador och rost. Det är inte så kul men med så gamla bilar får man räkna med lite skavanker och har de dessutom gått långt...

Motorhuven:
Bubblor på fronten, vid grillen.

Dörrar:
Diverse småhål pga dörruppslag

Summa: Köp du en V40 som är fräsch inne i kupén och vars motor är pigg. Lack är en relativt billig sak att åtgärda.

/Magnus
Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]