Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ultima Paint Guard + är fantastiskt bra och har mycket bra hållbarhet, fördelen med ultima är att man kan lägga hur många lager som helst bara man väntar 12 timmar mellan varje lager. Förra året i september la jag 5 lager på min bil och körde sen hela vintern med många tvättar, videon är från förra månaden, då såg avrinningen ut så här.

http://www.youtube.com/watch?v=iJ8OOaeONng

Inte så illa. :D
Ser bra ut. :D
Jag har vax på min nu men tänkte fråga är det nån skillnad på vax och Ultima t ex i fråga om fröer, alltså jag har grannens massa fruktträd som fröar eller nåt å lägger sig på lacken, dessutom blir det damm på den i garaget redan efter en dag, det är ju sånt man vill ska flyga bort när man kör, tänkte t ex på om vaxet får en fetare yta som binder fröer, damm etc än Ultiman om den kanske har en hårdare yta så det blåser av, kan det va nån skillnad på sånt dylikt?
semmelman skrev:Ser bra ut. :D
Jag har vax på min nu men tänkte fråga är det nån skillnad på vax och Ultima t ex i fråga om fröer, alltså jag har grannens massa fruktträd som fröar eller nåt å lägger sig på lacken, dessutom blir det damm på den i garaget redan efter en dag, det är ju sånt man vill ska flyga bort när man kör, tänkte t ex på om vaxet får en fetare yta som binder fröer, damm etc än Ultiman om den kanske har en hårdare yta så det blåser av, kan det va nån skillnad på sånt dylikt?
...ett lite sent svar :).

På Bilvårdsforum så läste jag att en person hade mer problem med pollen och Ultima än med ett vanligt vax. Han hade behandlat halva bilen med Ultima och den andra halvan med ett vax...Ultima delen blev helt gul av pollen relativt snabbt. Det är dock inte ytan i sig, då Ultiman absolut inte är kladdig på något sätt...men han trodde att ytan blev statiskt uppladdad på något sätt. Jag själv har dock inte uppmärksammat detta, och jag har kört ett antal lager med Ultima Paint Gusard+.

Jag har alldeles nyss testat Tvax Flexi från Sverigevaxet som jag gillade väldigt mycket. Jag vet ännu inget om vare sig hållbarhet eller avrinning, men enligt uppgift så ska det vara bra.
Mycket bra maskin för pengarna, dom medföljande trissorna som är vita supermjuka trissor duger knappt för att lägga på vax så skaffa gärna ett par tre uppsättningar riktiga trissor, gärna då oranga medelhårda och blå som är lite mjukare.
Efter att ha letat en stund hittade jag sidan om vibrationer i en Biltemamaskin.
Efter att ha kontrollerat, och åtgärdat, motvikternas placering blev det som en en helt annan maskin! 8)
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... olermaskin
EDIT: Kan väl tillägga att det är enklast att lyfta ur det mittre kugghjulet, så kan man positionera de andra som driver trissorna. Efter lite omflyttningar så blev det bra!
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]