Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Alltså, om ens enda motiv för att köpa en bil är att den inte ska gå sönder - då föreslår jag bussen istället. Bilar idag har inga motorproblem annat än i undantagsfall. Läser man på forum får man en helt sned bild eftersom här dyker ju många upp först när de verkligen har ett problem. 95% av alla Volvoägare (minst) har ingen aning om Jagrullar och berättar därmed aldrig att deras bilar fungerar som de ska.
Användarvisningsbild
av Blackhawk
2444ever/semmelman:

siden jeg allerede postet litt info til 244ever tidligere, siden jeg
foreslo om det var BMW 1-serie han hadde hatt som hyrbil -
kan jeg jo ta med dette i slengen.

Nye BMW 1-serie (ser langt bedre ut, enn forgjengeren spør du meg):

BildBildBild

(Baklysene, ser dog ut som - de er hentet rett fra delelageret til VW. De ligner
mistenkelig mye på baklysene som er på nyeste VW Polo, spør du meg..)

Link til många bilder og info her (Norsk):
http://www.dinside.no/874082/vi-har-kjort-nye-1-serie

Ellers hadde jeg personlig valgt BMW Z4 foran Audi TT, ingen tvil!
av semmelman
Håller med Blackhawk, nya 1-serien ser bättre ut, ingen vagga-linje nertill längre. När kom den då så man vet hur många år man skall vänta på dem att komma ut på begagnatmarknaden (efter 3 år el så)?

Sen är det väl andreas l inte den enda orsaken att köpa bil men medge att ingen vill väl ha problem med sin bil, det är väl rätt naturligt att önska sig ett problemfritt bilägande inte sant? Speciellt jag som haft många halvvrak börjar tröttna på problem...
av Lövet
Jag önskar mig också ett problemfritt ägande men det anser jag ingår som standardutrustning i stort sett alla bilar numera så det är inget urvalskriterium. Det är väldigt lite som skiljer.
av 2444ever
Blackhawk skrev:2444ever/semmelman:

siden jeg allerede postet litt info til 244ever tidligere, siden jeg
foreslo om det var BMW 1-serie han hadde hatt som hyrbil -
kan jeg jo ta med dette i slengen.

Nye BMW 1-serie (ser langt bedre ut, enn forgjengeren spør du meg):
...
Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket hur den såg ut, satt ju mest i den :) och njöt. Men känns ju som att det inte kan ha varit så mycket annat än denna, kan inte BMW:s modeller, men den var klart mindre än 300-serien.
Den du har länk till, hur länge har den modellen funnits?

PS semmelman:
Det var inte så mycket menat som rekommendation. Hyrde den en dag när 244an gick i graven och inte hade köpt någon ny. Så jämfört med vad jag var van vid så hade jag nog blivit nöjd med flera andra. Men go var den 8)
Har dålig koll på andra bilar i den storleken. V30 (eller C/S?) är ju faktiskt ganska snygg nu t.ex. imho.
av semmelman
Det är sant, C30 ser bra ut och är liten å lagom för mig egentligen, fick bara för mig att det var rätt stor prislapp för vad man fick men jag vet inte, kanske ska kolla in den lite mer. (edit, ser nu att den finns med 220 kusar, det vore roligt faktiskt) Fast nu var min C70 så ljuvlig på semestern på de fina vägarna Gotland är begåvad med så det var en fröjd att köra, sen igår fick jag en repa på backspegeln på IKEA-parkeringen så då börja jag tänka att en Porsche kanske inte är så smart val, man vill ju använda bilen oxå, inte bara va rädd om den och ha den på parkeringsrutan hemma. Men denna tråd fick mig alla fall att skita i den TT jag hade tänkt köpa, inte så sugen på en Z4 heller då den har ännu mindre utrymmen, C70 funkar faktiskt ganska bra och är snygg att se på och går att köra för fort med så vad mera begära? (ja nåt som inte rostar)

Men till frågan om vilket märke som är mest kvalité generellt Audi eller BMW får ni gärna fortsätta säga vad ni tycker om, undrar fortfarande, har inte fått grepp på det riktigt. Eller man kanske ska säga att de är ungefärligt jämförbara?
av Lövet
Det är nästan omöjligt att säga generellt över ett helt märke. Båda har vissa motoralternativ exempelvis som har svagheter. Jag skulle säga att de ligger på samma nivå.
Användarvisningsbild
av Blackhawk
semmelman skrev:...När kom den då så man vet hur många år man skall vänta
på dem att komma ut på begagnatmarknaden (efter 3 år el så)?...
Den nye BMW 1-serie, kommer i allefall til Norge pr: september 2011 - så jeg
vil anta dette også vil gjelde for Sverige.

2444ever skrev:Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket hur den såg ut, satt ju mest i den :)
och njöt. Men känns ju som att det inte kan ha varit så mycket annat än denna, kan
inte BMW:s modeller, men den var klart mindre än 300-serien.
Den du har länk till, hur länge har den modellen funnits?
Fra 2004 og frem til medio august/sept. 2011 (altså blir levetiden ca.
7 år for den generasjonen BMW1-serie (E81) før den nye "F20" kommer
medio september 2011.
av semmelman
Jahaja, hade just känt mig tillfreds med bilen och i fast förvissning om att slippa leta ny bil så bara för det hitta jag ånyo en rostfläck på C70, skärmkant, måste ta bort hela plastkofångaren för att komma åt, vad trött jag blir, så nu har jag suttit hela söndan på blocket och kollat bilar igen. Men finns inga bra, Audi har alukaross men kamrem, BMW kamkedja men inte alukaross, Porsche för dyr, så nu börjar vi om. :P Det som jag tittar efter just nu är BMW 320 coupé men det finns väldigt få av dem, skulle föredra coupé istf sedan, men de e dyra om modernare. Mercedes kanske... C30... :-E
av Lövet
Endast A2 och A8 har aluminiumkaross på Audi. Resten har vanlig plåtkaross (med inslag av plast och aluminum som alla bilar numera).

Audi har numera 18000 mil intervall på kamremmen på 2.0T, ett väldigt litet problem alltså. 2.4 (177hk) och 3.2an har dessutom kamkedja vilket också gäller V8an i S4, S5 och A6 4.2
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]