Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Har ju en del problem med min kära bil (V70 glt -00 gamla), just nu är den hos Volvo och har det bra. Provkörde lite nyare bilar när jag var o lämnade den, blivit lite trött på den, och bra om den känner sig lite hotad så kanske den sköter sig bättre.
Iaf, jag provkörde en S60 MY11 2.0T momentum, lite lull-lull, och 18" från fabrik, samt en V70 MY08 2.5T, och tja, blev faktiskt lite besviken på ljudnivån. För mig är mycket av komfort i en bil just ljudnivån, ni som inte anser det kan sluta läsa här.
S60 -11: i 110 på normalt sliten asfalt lät den nästan som om all inredning var bortplockad och att det bara satt ett tunt gummilager på fälgarna, jag överdriver, men jämfört med mina förväntningar var det mycket högt. Skall man snacka då får man höja rösten en del. Undrar om jag hade stått ut så många mil.
V70 -08: Tja, inte bättre än min -00, och drivlinan kändes lite sliten men det är ju en annan sak.

Görs det inget med ljudnivån nuförtiden, trodde det skulle förbättras genom åren? Anses det som lite lyx med en tyst bil, t.ex. att man får upp på en S80. Att S60 lät med mycket med 18" fälgar kan jag förstå, men är det alltid så? att "större" fälgar = högre ljud?
Kanske bara jag som är lite känslig för ljud, men tycker egentligen att de flesta moderna bilar, haft en del hyrbilar i jobbet, låter irriterande mycket. Och med en irriterande hög frekvens jämfört med en del äldre bilar. Kanske inte prioriteras när modellerna utvecklas.

Och BMW-fundamentalister och annat löst folk behöver INTE KOMMENTERA eller jämföra med era älsklingar, tråden gäller vad som händer med volvosar.

Tankar om detta?
av semmelman
Det som jag gillar bäst hos min C70 är att de ljudisolerat den lite mer (antar jag) och så är det ju ingen herrgårdsvagn och så har jag vanliga tum på - inga lågprofil - vilket gör den nästan ljudlös, beroende på asfalt förstås, å som ytterligare mos på laxen kör jag med mjuka friktionsdäck... En tio år nyare bil på jobbet av annat märke är betydligt ljudligare, enerverande ljudlig ibland, den har inte lågprofildäck men istället herrgårdsvagn utan bagageskyddslucka. Finns många faktorer men lågprofil är en viktig sådan. Och jag håller med dig ljudet är en av de viktigaste aspekterna. Hatar att behöva höja rösten för att höras och hatar ännu mer knirr å knarr från inredning som brukar va på nya bilar. Det ska va lugnt å tyst i bilen så man kan njuta av körningen, förstås inte om man spelar nån bra musik, då ska det låta bra...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har samma bekymmer på S60'n, en -01:a. I och för sig sänkt och 18" med lite för låg profil, men den står jag i begrepp att sätta i extra dämpmaterial i dörrar och bagage på för att få den tystare.
av Steff 99
Nya V70II har fått mycket positiv kritik för att den är tyst, jag håller med om detta.
Sedan beror det vilket underlag man kör på, de svenska vägarna är ökända för sin grova asfalt.
De få gånger jag har hamnat i äldre Volvobilar så upplever jag en enorm skillnad på ljudet och har reagerat på att ljudskillnaden är markant till de nyas fördel.
av 2444ever
Steff 99 skrev:...
De få gånger jag har hamnat i äldre Volvobilar så upplever jag en enorm skillnad på ljudet och har reagerat på att ljudskillnaden är markant till de nyas fördel.
Vad menar du med äldre? Även -00? Provkört både V70 och S80 -08 tyckte inte det var någon större skillnad mot min -00, lite bättre bara.

Har alltså även provkört en S80 nu, -08. Tyckte först att det inte var så mycket bättre än min -00, men märkte efter ett tag att jag inte blev lika trött på ljudet, så antar att det är mer dämpat. Däremot hade den S80 jag körde ett irriterande vindbrus från dörren när man kom upp i motorvägsfart.

Tror att mitt problem med oljud i moderna bilar är mer typen av ljud (frekvensen), om det sedan är lite högre eller lägre så upplever jag det ändå som irriterande. Men som sagt inte lika tröttande i S80 -08 p.g.a. mer dämpat. Om jag jämför min V70 -00 med min gamla 244 -88 så tycker jag att -00 är mer irriterande ljud, -88 var nog ett dovare mörkare ljud, kanske är så att iom att -00 är mer dämpad från andra ljud så kanske vinandet från däcken sticker ut mer, och just det ljudet gillar jag inte. Alltså att det var likadant på -88 men dränktes mer i motorljud etc. Kan ju även varit så med vindbruset i S80, att jag har samma i min -00 men att det inte sticker ut så mycket där för att den är mindre dämpad från andra ljud...

Jaja, får väl köpa 14" ballongdäck till min V70 :) Eller köpa C70 nästa gång (cabbe) så slår man 2 flugor i smällen.
av Lövet
Hur många centimeter smalare däck har du på 88an? 3-4cm? Byt däck så får du se vilken som är ljudligast... :wink:
av semmelman
Däck kan va luriga, satt i en bil i går i baksätet och kunde svurit på att det var lagerljud jag hörde, det brummade lixom, men föraren sa att den hade varit på verkstan och kollat lagren men det var inget fel på dem utan på däcken, och de däcken hade låtit bra nya, men sämre efter ett tag, nästan som utslitna lager. Skumt. Men på jobbets bil har vi haft högljudda däck och tysta, beroende på kvalité och mönster, mest skillnad på vinterdäck, det kan va stor skillnad alltså.
av 2444ever
Jo, men vad gäller däcken så köpte jag några som skall vara tysta (bridgestone, men finns säkert ännu bättre), enligt däckhandlarn så har michelin inte längre 1a-platsen. Eftersom jag var missnöjd med ljudet så var jag tillbaka och klagade, han blev själv lite engagerad - yrkesstolthet. Så när dom hade några Michelin som passar min liggande så kunde jag komma in och testa dom, gratis, väldigt schysst måste jag säga. Det var ingen större skillnad, helhetsintrycket var att Bridgestone var lite mindre ljud. Och senare när jag provkört lite bilar har jag ju märkt att min egentligen inte låter mycket jämfört med andra.

Det är ju lite djungel med däck. Av 2 märken kan ju det ena vara bättre i en dimension, och det andra i en annan dimension. Det är ju dessutom subjektivt vilken typ av ljud man störs mest av.
Brummandet du hörde i en annan bil, kan det va hjulinställning? Eller billiga däck :) Annars tror jag att däcken låter lite mindre när de blivit lite inslitna, ner till en viss gräns givetvis.
andreas_lofgren skrev:Hur många centimeter smalare däck har du på 88an? 3-4cm? Byt däck så får du se vilken som är ljudligast... :wink:
Självklart är det så, men inte hela sanningen tror jag. Som jag skrev innan så tror jag att vinandet, som jag störs mest av, drunknade lite i andra ljud i min 244, därför tyckte jag inte att det var lika irriterande. Är ju samma sak som att i min V70 blir det mindre irriterande om jag har på stereon så det drunknar lite i det ljudet.

Jag är inte ute efter vilka bilar som är bättre/sämre, bara det att jag är lite förvånad över att inte ljudet prioriteras mer i moderna bilar. Sedan är ju det här väldigt subjektivt, ett ljud som irriterar mig kanske en annan inte har några problem med.
Marlboroman skrev:Har samma bekymmer på S60'n, en -01:a. I och för sig sänkt och 18" med lite för låg profil, men den står jag i begrepp att sätta i extra dämpmaterial i dörrar och bagage på för att få den tystare.
Har funderat lite på det också. Hört att laminerade rutor ger tystare bil? Men det är väl svindyrt att fixa, så inget alternativ.
Användarvisningsbild
av crumpets
Kul tråd, även jag har funderat över detta sen jag klantade mig och fick tinnitus förra året. Det ringer så jävligt i öronen att jag knappt kan sova om jag kört 960n över 90kmh i över en halvtimme så jag har tittat på tystare bilar. Läst otaliga recensioner på autocar och ams eftersom de mäter ljud. Det man kan konstatera är utifrån det att de flesta bilar i a4, 3serie, s60klass är rätt högljudda (över 70db), a6 och 5serie ska vara oerhört tysta medan v70s80 sackar efter. Överlag tycks volvo inte bry sig nämvärt om vägljud tyvärr :( som väl ändå ofta är den allra största delen av ljudet in i kupen.

Yokohama har en serie däck som heter decibel som ska vara kanon för detta, vet dock ej hur de är på svensk asfalt.
av semmelman
Testa friktionsdäck crumpets, det mjukare gummit är tyst å fint. Sen blir bromssträckan något längre men å andra sidan kompenseras det med bra grepp vår å höst innan andra hunnit få på vintersulorna. Vilket jag då redan har på. :)
Jag har europeiska friktion, de är lite hårdare än nordiska, en lagom kompromiss, har inga problem att köra mitt i högsommaren faktiskt. Och vintertid ska man ju ta det försiktigt ändå och det gör man när man vet att man inte har Hakkapelitta dubb på. Som privatist kan man göra så, på jobbet är det ju självklart dubb som gäller men då betalar inte jag.
(testa även en C70, finfint ljuddämpad, brusar något vid ena fönstret men det beror på mig)
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]