Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av torbien
Innan sommaren köpt jag en begagnad v40 2,0t från 1999 som har gått ca 16.000 mil. All service har sköts bra enligt boken och jag ska nu lämna in den för en ny service. Jag har dock lite funderingar:

När jag köpte den kunde jag (enligt färddatorn) köra ca 82 mil med en full tank(62liter). Idag är läget annorlunda: jag ska vara glad om jag kan köra 65 mil. Jag har även mätt upp detta, så det stämmer ganska väl.

Jag vet inte om det är en inbillning, men jag tycker inte att den är lika rapp som när jag precis köpt den.

Är det någon som har varit med om det samma eller har några förslag på vad det kan bero på. ( Kör lugnt, oftast pendlar jag E4 till och från mitt kontor, ca 5 mil enkel resa). Jag har noterat att vid 50 km/h är det inte ovanligt att den drar 1,3 l/mil - 1,5 l/mil. Är det normalt???? Bäst verkar den gå runt 90-100 km/h

Dessutom om någon har ett bra förslag på var jag ska lämna in min Volvo för service i Stockholms området. Det verkar variera i pris på olika verkstäder...... :???:
av daward
Hallå. Hur gör du för att köra 82 mil på en tank. Inte ens min sambo har varit i närheten :).

65 mil är var jag kommer med min -98 om jag kör landsväg. Som mest. Under semestern när jag bara åker till kisosken och köper mjölk(500m) så kommer jag knappt 50 mil på en tank.
av torbien
Nja det har inte varit så svårt... tidigare.

Jag såg ett inlägg under en annan rubrik, där det påstods att bilen låg från 0.75 till 0,85 l / mil. Att den skulle vara den mest bränslesnåla av motormodellerna. etc etc. Jag förstår att du inte kommer så långt om du bara kör 500 m åtgången.
:D
Jag kör nog rätt "gubbigt" i jämförelse med många andra på detta forum. Men Det märkliga är att man helt plötsligt ligger på en liter per mil från tidigare straxt under 0,8.....

Luftfilter och tändstift har jag förstått kan påverka, men jag funderar lite över min "inbillning" av att inte turbon verkar lika "rapp".... Den liksom segar sig förbi om man kör om en bil i 110-130 km / h på motorvägen. Köra om på en 90- väg som inte har många stäckor med ok sikt gör jag inte längre....

Någon som vet något eller har varit med om det jag beskrivit......... Har bytt olja, skivor, backar och däck.... Hjulen glider bra. (Kontrollerade det noga när jag bytte skivorna och beläggen.....) :wink:
av lani
om jag vore dig så skulle jag åka och kolla om turbon verkligen är ok, verkar som om du inte får nått laddtryck. därav högre bensinförbrukning eftersom motorn måste jobba mer nu
av Hemgårn
håller med. Lämna in och kolla den.

Jag sålde nyligen vår V40 2,0T Greyline från -99. Den har gått 20350mil och är fortfarande tokrapp i turbon. Den ökade snabbt från 110km/h till 150km/h. Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,7l/mil vid normal 90-110km/h-körning.

/Magnus
av torbien
OK, Tack

Jag har varit i kontakt med en Meca verkstad, så den ska in på 16.500 mil service samtidigt som dom ska göra en felsök... 3.000 kr totalt. Det låter väl rimligt eller???
av Hemgårn
Är det en auktoriserad Volvoverkstad? Om så är fallet verkar summan stämma. Vår 20 000milaservice skulle ha kostat ca 2500kr. Inte billigt men... bilar kostar ju så in i h. att dra runt. Nu hoppas jag på att nya bilen inte blir ett måndagsexemplar. ;)

Magnus
Användarvisningsbild
av turbot
min drar 0,69-0,70 vid långkörnin
lite höjt laddtryck 1bar så inte drar dom mycket tycker ja
av In Flames
Min 02´ans V40 2.0T Automat Steg 2 chippad drar runt litern.
Den går billigast runt 90-110 på farthållarn uppmätt
Användarvisningsbild
av turbot
hade en 00 v40 2,0t automat som va cippad förra sommaren den drog
0,78 långkörning

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]