Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Finns många trådar o många tips...men jag vill ha ett konkret förslag från ngn som släkt servicelampan med trippmätare o tändning på en V40 T4/V40 2,0T -98.
Således ngn som gjort det....hur gjorde du?
Jag vet hur det funkar från fas 1,5 (-00) o framåt...det är inte det jag frågar om.

/S
av rudarmy
släcka servicelampan!
tom-98

En enkel felkodsläsare kan inte släcka SERVICELAMPAN dock kan en PC baserad felkodsläsare göra det, men då måste du ha en laptop, USB->OBD2 kabel samt programvaran... På Fas 1´orna tom-98 fungerar inte samma metod som på 99--> tyvärr.

jag har då fas 1 -99 och den går den att släcka på med hjälp av tripmätare...

-99-->

1: Vrid om så tändningen e på

2: när S(ervice)lampan lyser trycker du in knappen tills SERVICELAMPAN blinkar (ca 12 sec)

3:när SERVICELAMPAN börjar blinka, släpper du knappen INNAN 4 SEC (!!viktigt!!)

4:du hör ett pip, och kan nu stänga av tändningen, och efter det starta bilen

mvh bengt
Användarvisningsbild
av Koivu
Bengt.. Tack. Det var som faasiken! Det gick med din beskrivning. Trots alla tester jag varit ute och tryckt på den förbaskade trippmätarknappen innan, så gick det nu!
Grejen e ju att hålla knappen nedtryckt ca 12-13 sekunder, och inte kortare som vissa andra förespråkat.
Och det går visst bra med tidiga 99:or Fas 1:or med!

Fick min usb-diagnostik-felsökare i posten igår, som jag skulle använda till bla släcka servicelampan. Nu får jag ha den till allt annat istället, och kolla felkoder på andra bilar med.. hehe

Tack igen!

mvh//Koivu

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]