Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Det är dags för service på min volvo v40 2,0T 99a Fas 1
Den har gått ca;14900mil

Har kollat runt lite bland verkstäder och kom fram till att det är löjligt dyrt för att slippa skita ner sig.
Billigaste va ca;4200kr
Besiktade bilen idag och fick 1st 2a på bromsslang höger fram sliten.

Så min service ser ut så här.
*Bromsslang höger + vänster (lika bra att ta båda sidor)
*Bränslefilter
*Oljefilter
*Hjullagersats
*Olja
Delarna kostar på Ad-Center 1590kr OBS olja ej med!

Samma delar på biltema utom olja där med! 770,90kr

Alltså sparar jag 819,1kr
Kan då byta 2ggr till samma pris som Ad-Center. Och ändå få lite över.

Jag är inte dum snål. MEN det känns onödigt att lägga pengar på samma saker men för ett högre pris.
Men är det värt det?

Så ge mig ris eller ros!!
Jag personligen hade köpt allt utom oljefiltret på biltema,fast det säkerligen inte är nått fel på biltemas.
Men jag har alltid köpt ett märkesfilter vid oljebyte,det brukar sällan skilja så mkt i pris på oljefilter heller.

Biltemas olja helsyntet 5w-40 kan du med gott samvete köra på,jag har haft den både i mina vanliga 850n
och 850 Turbo utan bekymmer.Har även kört med den i min T4,dock så vart det en BP olja denna gång då autoexperten hade
bra pris på den.
Bränslefiltret har jag härom veckan inhandlat på biltema och satt på min T4.

Så åk till biltema du och köp på dig,oljan med filter samt bränslefilter kan du byta själv och spara ytterligare en slant
på verkstadsnotan som för övrigt verkar vara jävligt dyr med tanke på jobben.
Byta oljan med filter går fort,samma med bränslefiltret.
Hjullagersats
nåt fel el? skit i det så länge annars!
är det fram så måste det pressas ur/i (lämna bort är mitt tips) men är det bak så gör det själv!
resten löser du utan problem,men lite skit under naglarna får du ju...
lämna bort men köp slangarna själv!
unlock26 skrev:Jag personligen hade köpt allt utom oljefiltret på biltema,fast det säkerligen inte är nått fel på biltemas.
Men jag har alltid köpt ett märkesfilter vid oljebyte,det brukar sällan skilja så mkt i pris på oljefilter heller.

Biltemas olja helsyntet 5w-40 kan du med gott samvete köra på,jag har haft den både i mina vanliga 850n
och 850 Turbo utan bekymmer.Har även kört med den i min T4,dock så vart det en BP olja denna gång då autoexperten hade
bra pris på den.
Bränslefiltret har jag härom veckan inhandlat på biltema och satt på min T4.

Så åk till biltema du och köp på dig,oljan med filter samt bränslefilter kan du byta själv och spara ytterligare en slant
på verkstadsnotan som för övrigt verkar vara jävligt dyr med tanke på jobben.
Byta oljan med filter går fort,samma med bränslefiltret.
Tackar för ditt svar.
Blir att pysa iväg och köpa allt på biltema.
Jag frågade killen på verkstan vad som var så jäkla dyrt. Han svarade att det är 1 ½ timmes jobb bara att byta olja. ½timme att byta bränslefilter och en 1 - 1 ½ timmes arbete att byta oljeslangarna fram. :shock:
rudarmy skrev:
Hjullagersats
nåt fel el? skit i det så länge annars!
är det fram så måste det pressas ur/i (lämna bort är mitt tips) men är det bak så gör det själv!
resten löser du utan problem,men lite skit under naglarna får du ju...
lämna bort men köp slangarna själv!
Hjullager fram "gnyr" högre och högre när jag ökar farten. (Fan låter ju nästan som en p*rr novell) :P

Bromsslangarna jäkliga att byta? Visst man får lufta lite grann, men så farligt är det väl inte?
Bytte bromsslang på min efter besiktningens klagomål, tog säkert 15 minuter total tid.. Trycker man ner bromspedalen under tiden man byter så slipper man mycket av luftningen efteråt. Satte en planka mellan ryggstödet och bromspedalen och när jag var klar fick frun komma ut och pumpa medans jag luftade.

tic88b: Glöm inte att byta luftfilter när du ändå ska serva :mrgreen:
MechaniX skrev:Bytte bromsslang på min efter besiktningens klagomål, tog säkert 15 minuter total tid.. Trycker man ner bromspedalen under tiden man byter så slipper man mycket av luftningen efteråt. Satte en planka mellan ryggstödet och bromspedalen och när jag var klar fick frun komma ut och pumpa medans jag luftade.

tic88b: Glöm inte att byta luftfilter när du ändå ska serva :mrgreen:
Det kanske man skulle göra. Får inhandla det me.
Tänkte precis på att biltema har en luftningshistoria.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... sluftare1/
Han svarade att det är 1 ½ timmes jobb bara att byta olja.
ya right! är oljan någorlunda varm/flytande så tar det 10min + 5 min för byte av oljefilter
Hjullager fram "gnyr" högre och högre när jag ökar farten.
bara å byta...
Blir att pysa iväg och köpa allt på biltema
hjullager har dom det?

mvh bengt
rudarmy skrev:
Han svarade att det är 1 ½ timmes jobb bara att byta olja.
ya right! är oljan någorlunda varm/flytande så tar det 10min + 5 min för byte av oljefilter
Hjullager fram "gnyr" högre och högre när jag ökar farten.
bara å byta...
Blir att pysa iväg och köpa allt på biltema
hjullager har dom det?

mvh bengt
Precis.Det är ingen pansar vagn.

Jo, det är inge kul att höra på. Konstigt att ja inte fick en 2a på bilprovningen.
Har köpt dom andra delarna men inte den. Ska lus läsa Haynes boken först. :wink:

Jo visst har dom det. Hjullagersats kostar 329kr till min bil på biltema.
På ad-center kostar den 810kr.

Mvh
Tic88b

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]