Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Så här på ett forum annat än frågeställningens märken kanske man kunde få ett objektivt svar tänkte jag, man hör ju ditt å datt om bilarna, svindyra databoxar, kofångare som måste tas bort för att byta kompressor typ såna saker, d v s är det inte körkänsla eller åkkomfort som efterfrågas utan helt enkelt vilket av de båda märkena som har bäst typ kvalitet? Vilken bil(märke) som är mest bekymmersfri att äga, vilken som behållt sin fräschör bäst efter tio år, som man inte åker på en tjugotusenkronorsöverraskning efter 20000 mil, eller rostfällor, så typ, så om det inte var Volvo ni körde just nu vilket bilmärke skulle ni välja, Audi eller BMW?

Eller för att göra det enkelt, Audi TT eller BMW Z4?
Användarvisningsbild
av Brainy
Familjekombi så hade jag valt Audi, var inne på en sådan senast jag bytte bil men det blev en Volvo pga 100tkr prisskillnad.
Men mellan de två du väljer emellan så hade jag utan tvekan valt en Z4, ska du ha en finare bil i klassen så får du gå över på Porsche. Personligen så tycker jag inte ens TT och Z4 "tävlar" i samma klass.
av 2444ever
trött på cabben? eller ha en vinterbil?
av Lövet
TT är en Golf med annan kaross. Rejält tråkig att köra. Upplevelsen av en Z4 är något helt annat. Viktfördelningen är jämn mellan axlarna, bilen är bakhjulsdriven och med ordentlig slagvolym i sin raka sexa. Det räcker med att svänga ut från parkeringen så bestämmer man sig mellan de två bilarna.

Z4 är en mycket välbyggd bil och saknar dessutom dyra servicar pga kamkedja. Den kostar som mest ungefär 6500kr för en Inspection2 som är största servicen. Stor service på en TT inklusive kamremsbyte = långt över 10.000kr. Mekaniskt är Z4 i stort sett skottsäker förutom en grej - cabmotorn. Många går sönder pga vattenläckage och det är en affär på runt 10k att byta. I övrigt finns inte så många svaga punkter. Audi TT har problem med elfel, tändspolar, luftmassemätare.
Användarvisningsbild
av wendtan
M54 skottsäker? Inte vintertid då :)
av Lövet
wendtan skrev:M54 skottsäker? Inte vintertid då :)
Antar att du tänker på vevhusventilationen? Inget som drabbat mig dock vare sig på min Z4 eller 530. Eller min brors 320 -04 heller. Jag är nästan säker på att de som har vevhusventilationsproblem på M54 håller på och fjuttåker några kilometer i taget vintertid. Sånt ska man låta bli eller åtminstone se till att ta en tur imellanåt på ett par mil (och inte vara rädd för att belasta motorn ordentligt).
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det närmaste du kan komma FAKTA är att studera Bilprovningens statistik.

I övrigt är jag svårt biased mot Audi efter 35+ år av Audi i familjen. Har aldrig gillat BMWs märkliga kombination av konservatism och sportighet. Mycket fina motorer dock.
av Lövet
StringerBell skrev:Det närmaste du kan komma FAKTA är att studera Bilprovningens statistik.
Den tar ju dessvärre hänsyn till vare sig vevhusventilation, cabmotorer, eller elfel. Läser man Bilprovningens statistik är antagligen Z4 helt överlägsen eftersom dennes fel inte kommer med medans Audins tändspolar och luftmassemätare upptäcks på Bilprovningen. Men det betyder ju inte att problemen inte finns.
av semmelman
2444ever skrev:trött på cabben? eller ha en vinterbil?
C70 coupé, inte cab!
Har suttit å tittat på blocket å drömt om (bekymmersfria)porschar men verklighetens ekonomin matchar inte drömmen riktigt, och aldrig haft råd att köpa ny bil förut och tröttnat på rost och rost och problem å så fick jag ju veta här att audi tt hade stor procent aluminium i karossen och dessutom både snabb och snygg men så Z4 har kamkedja och BMW-kvalité och dessutom vart jag lite nyfiken på vilket märke som var bäst, aldrig riktigt vetat det (å fick jag nåt svar nu vet ja ej) så därav frågeställningen... suger lite på att det skulle va trevligt att köpa en bil som man kan ha resten av livet, om man vårdar en bil själv länge vet man ju allt om den, alltid köpt halvlusiga bilar man haft några år och som sen körs till skroten, känns som man slänger bort pengarna... inte för jag är less på min tio år gamla C70 den har sina fördelar förvisso, men en ännu fräsigare bil vore ju ännu roligare naturligtvis. :P Men Porsche är nog inte riktigt realistiskt... så jag får tydligen drömma om en Z4 då om det blir nån uppdatering.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]