Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min bil på auktoriserad verkstad för lite mindre än ett år sedan då min tankmätare slutat funka. Hela tankarmaturen behövde
bytas för det facila priset av 4300 kr. Nu idag var det dags igen, efter fulltankning står nålen kvar på samma ställe som innan tankning, och
färddatorn visar också att det är lite soppa kvar.
Vad är det för garantier som gäller när man lämnar in på auktoriserade verkstäder ? Antar att det måste vara minst 1 år på delarna, men
gäller det även arbetet ?
Skall ringa verkstaden imorgon, men det kan ju vara intressant att veta hur det ligger till innan.
Markerat och kopierat ur http://www.kbv.nu
Gäller sån grönstopljusskyltad verkstad.

Verkstadsarbeten med garanti!

Alla verkstäder som är med i Kontrollerad Bilverkstad lämnar garanti på de arbeten som utförs. Garantin gäller under tolv månader eller max 1000 mil, beroende på vad som först infaller. För reservdelar och tillbehör lämnas ibland längre garanti av respektive leverantör till verkstaden. Verkstaden måste alltid uppmärksamma dig på eventuella skillnader i garantilängd. Men garantin gäller inte provisoriska reparationer eller reparationer som verkstaden avrått dig från. Verkstaden har heller inget ansvar om de kan visa att felet beror på delar som du själv tillhandahållit.

Förutom att du får garanti har du alltid möjlighet att reklamera fel i upp till två år, enligt reglerna i konsumenttjänstlagen.
Jag har haft samma fel på min bil.
Jag fixade det mycket enkelt då problemet var dålig kontakt i kontakten som ansluts på pumpen. Själva pumpen sitter inbyggd i en plastgrunka med en nivågivare, en arm med en flytkropp på. Armen rör sig alltså med nivån i tanken och det sitter väl någon potentiometer eller liknande som omvandlar bensinnivån till spänning. Hela paketet sitter monterat nersänkt i tanken.

Fäll upp baksätet där under ser du ett lock med fyra skruva, skruva av det. Då ser du ovansidan av pumpenheten och kabeln och dess kontakt som sitter ansluten på pumpen. Ta bort kontakten och spruta lite 5-56 eller likn. på stiften och testa om tankmätaren fungerar. Jag pressade ner en träbit också som satte kontakten i spänn för att få mer tryck på stiften inne i kontakten. Har fungerat nu i minst ett år
unox skrev:Jag har haft samma fel på min bil.
Jag fixade det mycket enkelt då problemet var dålig kontakt i kontakten som ansluts på pumpen. Själva pumpen sitter inbyggd i en plastgrunka med en nivågivare, en arm med en flytkropp på. Armen rör sig alltså med nivån i tanken och det sitter väl någon potentiometer eller liknande som omvandlar bensinnivån till spänning. Hela paketet sitter monterat nersänkt i tanken.

Fäll upp baksätet där under ser du ett lock med fyra skruva, skruva av det. Då ser du ovansidan av pumpenheten och kabeln och dess kontakt som sitter ansluten på pumpen. Ta bort kontakten och spruta lite 5-56 eller likn. på stiften och testa om tankmätaren fungerar. Jag pressade ner en träbit också som satte kontakten i spänn för att få mer tryck på stiften inne i kontakten. Har fungerat nu i minst ett år
Tack för tipset!
Pratade med verkstaden idag, och det går på garanti då det är mindre än ett år sedan, och mindre än 1000 mil (har kört 996 mil :) ) sedan förra reparationen gjordes.
Sedan skall skiten bara hålla tills jag byter in bilen i september och plockar ut min nya V60...

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]