pilgard skrev:Har tagit ur termostaten, kollat så att fläckten fungerar men problemet kvarstår. Bilen går upp till normal temperatur, ca mitt på scalan, kokar inte! Kör ungefär 4-6 mil och så måste jag fylla på vatten? Lutar åt ett icke så roligt problem, topppackningen i bakre delen av motorn möjligtvis blåst mellan vattenkanalen och utblåset?
Till de som TROR, visst ska systemet ha tryck men inte så att vattnet läcker ut. Extremt övertryck kommer oftas genom att det finns en läcka i toppen till utblåset. Allt enligt bilreperatören!
Börja med att byta bilreparatör?
Extremt övertryck skapas genom att det blir förbindelse mellan CYLINDER och kylkanal. Det blir som att koppla in kompressorn hemma mot vattnet. Det bubblar. Enda förbindelsen mellan utblåset och vatten är att topplocket isåfall skulle ha en spricka i sej i en avgaskanal eftersom volvo nämligen använder avgaskanalerna för att värma motorn fortare. Det händer dock så extremt sällan att jag inte sett och absolut inte ens känner nån som varit med om en sån spricka under 20år som mekaniker. Har du en sån ska du känna dej hedrad ur ovanlighetssynpunkt.
Men som bra reparatör så berättade han för dej att det är extremt enkelt att testa din bil för att se vari problemet ligger?
Han berättade väl för dej, att ett enkelt kemtest taget när man öppnar expansionskärlet reagerar på avgaser och vips är isåfall felkällan hittad? Inte det? Blev inte så förvånad precis. Kanske tippsade han om HC mätaren på verkstan? Att han kan sniffa med den när bilen nyss är körd? Inte det heller?
Men som god bilreparatör så gjorde han istället som så att han erbjöd dej att provtrycka ditt system för att ta reda på vart vattnet försvinner?
Om det som vanligt rinner ut i kylargavlarna eller om det kommer ut i värmepaketsgavlarna, dom vanligen dåligt dragna slanganslutningarna eller till sist om vattnet sakta läcker in i cylindrarna?
Gjorde han inte det så bad han istället att få se dina tändstift? För med så mycket vattenåtgång under så kort tid, så syns det tydligt på tändstiften om problemet är inombords.
Har inget av det erbjudits dej och inget av det informerats till dej. Så bör du istället för att vara bitter på folks svar, vända dej till branschfolk som faktiskt är utbildade och kunniga på valfri verkstad.