Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pilgard
Hej, är det någon som kan hjälpa mig med detta problem! Lampan för för lite kylarvätska lyser och det är övertryck i expantionkärlet. Lossar locket och släpper ut övertryck samt fyller på lite vatten, då fungerar det ett par mil. V70 glt 00. Tog av termostaten och har kollat det mesta, gubben är gamal och van vid enklare motorer. Vore tacksam för hjälp då jag och frugan sitter i mellansverige på semester. ??:-/
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det ska vara tryck i kylsystemet, beroende på att vattnet är över 100 grader. Det kan vara att påfyllnings lockets packning eller sprucken behållare som läcker i första hand vilket är vanligt, eller någon annan stans och då kan det koka!
av pilgard
Har tagit ur termostaten, kollat så att fläckten fungerar men problemet kvarstår. Bilen går upp till normal temperatur, ca mitt på scalan, kokar inte! Kör ungefär 4-6 mil och så måste jag fylla på vatten? Lutar åt ett icke så roligt problem, topppackningen i bakre delen av motorn möjligtvis blåst mellan vattenkanalen och utblåset?
Till de som TROR, visst ska systemet ha tryck men inte så att vattnet läcker ut. Extremt övertryck kommer oftas genom att det finns en läcka i toppen till utblåset. Allt enligt bilreperatören!
av *pettson*
pilgard skrev:Har tagit ur termostaten, kollat så att fläckten fungerar men problemet kvarstår. Bilen går upp till normal temperatur, ca mitt på scalan, kokar inte! Kör ungefär 4-6 mil och så måste jag fylla på vatten? Lutar åt ett icke så roligt problem, topppackningen i bakre delen av motorn möjligtvis blåst mellan vattenkanalen och utblåset?
Till de som TROR, visst ska systemet ha tryck men inte så att vattnet läcker ut. Extremt övertryck kommer oftas genom att det finns en läcka i toppen till utblåset. Allt enligt bilreperatören!
Börja med att byta bilreparatör?
Extremt övertryck skapas genom att det blir förbindelse mellan CYLINDER och kylkanal. Det blir som att koppla in kompressorn hemma mot vattnet. Det bubblar. Enda förbindelsen mellan utblåset och vatten är att topplocket isåfall skulle ha en spricka i sej i en avgaskanal eftersom volvo nämligen använder avgaskanalerna för att värma motorn fortare. Det händer dock så extremt sällan att jag inte sett och absolut inte ens känner nån som varit med om en sån spricka under 20år som mekaniker. Har du en sån ska du känna dej hedrad ur ovanlighetssynpunkt.
Men som bra reparatör så berättade han för dej att det är extremt enkelt att testa din bil för att se vari problemet ligger?
Han berättade väl för dej, att ett enkelt kemtest taget när man öppnar expansionskärlet reagerar på avgaser och vips är isåfall felkällan hittad? Inte det? Blev inte så förvånad precis. Kanske tippsade han om HC mätaren på verkstan? Att han kan sniffa med den när bilen nyss är körd? Inte det heller?
Men som god bilreparatör så gjorde han istället som så att han erbjöd dej att provtrycka ditt system för att ta reda på vart vattnet försvinner?
Om det som vanligt rinner ut i kylargavlarna eller om det kommer ut i värmepaketsgavlarna, dom vanligen dåligt dragna slanganslutningarna eller till sist om vattnet sakta läcker in i cylindrarna?
Gjorde han inte det så bad han istället att få se dina tändstift? För med så mycket vattenåtgång under så kort tid, så syns det tydligt på tändstiften om problemet är inombords.

Har inget av det erbjudits dej och inget av det informerats till dej. Så bör du istället för att vara bitter på folks svar, vända dej till branschfolk som faktiskt är utbildade och kunniga på valfri verkstad.
av pilgard
Tog tid innan någon med vett besvarade mina problem, håller med dig om reperatören! Reser sakta igen om det svenska landskapet för att till sist nå Skånsk mark. Kommer att beakta alla dina inlägg och kan säga redan nu, det luktar om expantionskärlet när jag öppnar och fyller på vatten!
Tack för svaret.
av pilgard
pilgard tillbaka.
Tack till alla med inlägg, vi tog oss hem! felet visade sig vara läcka mellan vattenkanal och utblåskanal. Väldigt litet läckage men tillräckligt för att det skulle osa avgas ur påfyllnadskärlet för vatten. Ny toppackning och felet var avhjälpt! OPS branchfolk ?????????????? Varför finns detta forum????????????????? Hej du som tyckte att jag skulle byta reperatör! Hans diganos, utan att ha titta på bilen visade sig stämma! Varför byta ut någon som vet mot någon som enbart lämnar haldana förslag?
av *pettson*
pilgard skrev:pilgard tillbaka.
Tack till alla med inlägg, vi tog oss hem! felet visade sig vara läcka mellan vattenkanal och utblåskanal. Väldigt litet läckage men tillräckligt för att det skulle osa avgas ur påfyllnadskärlet för vatten. Ny toppackning och felet var avhjälpt! OPS branchfolk ?????????????? Varför finns detta forum?????????????????
Om problemet var läckage mellan utblåskanal och vattenkanal så hade inte problemet lösts med mindre än ett topplocksbyte.
Enligt dej själv här och nu, löste det sej med en enkel topplockspackning. Det visar nåt så enkelt som att det läckte ut avgaser mellan topp och cylinder som då hamnar i vattenmanteln. Och det har inte ett skvatt att göra med nåt läckage i nån utblåskanal, vilket du bör ha sett om du reparerat det.. Inget märkvärdigt och inget unikt. Topplockspackningen är inte en evighetsvara som dom flesta tror. Tvärtom är det en slitvara, även om den håller länge.
Det här med reparatören ja.. Mitt ord står fast. Byt honom/ henne och du kommer att spara enorma summor pengar.
Sen av inlägget att döma verkar det inte fel att du själv inhandlar en verkstadshandbok för att orientera dej.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]