- mån 18 jul 2011, 10:38
#547875
Ser riktigt bra ut Predator666, är inte dumt alls med vitt. :)
Malmstroem: Det är väl så att det mesta duger att transportera häcken i från punkt A till B, sen är det förstås upp till var och en att avgöra vad som duger. Jag ska iaf ge D2 en chans, är det som hanss säger att det blir en massa växlande så försvinner samtidigt lite grejen med diesel tycker jag. Är den dessutom ljudligt vid landsvägsfart så är inte det så kul. Men frågan är hur snålt det går att köra D3:an, kollar man specarna så skiljer det inte så mycket vid landsvägskörning:
D2 Landsvägskörning: 3.8 l/100km
D3 Landsvägskörning: 4 l/100km
Vid blandad vilket väl är den mer korrekta förbrukning så skiljer det ju lite mer.
D2 Blandad körning: 4.3 l/100km
D3 Blandad körning: 5.1 l/100km
Roade mig med att räkna lite på kostnader (förbrukning blandad körning + skatt) både per år samt över en 5-årsperiod och 4500 mil per år. Förbrukningen för V70N är enligt specar 9.0l/100km men i verkligheten lite lägre därav 0,85.
Bränslepriserna är tagna från Preems hemsida idag, 14,34:-/liter för diesel och 14,63:-/liter för bensin.
V70N 2,4 (8.5l/100km & årsskatt 2240 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 58199,75 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 290998,75 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 12,93 kr
V50 D3 (Årsskatt 1882 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 34792,30 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 173961,50 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 7,73 kr
V50 D2 (Skattefri 5 år):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 27747,90 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 138739,50 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 6,17 kr
Som jämförelse skulle en V50 D5 ge en milkostnad på 9,82 kr.
Och om man leker lite med skillnaden mellan bilarna ser det ut såhär:
V50 D3 jämfört med min V70N skulle bli 23407,45 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D3 bli 117037,25 kr lägre.
V50 D2 jämfört med min V70N skulle bli 30451,85 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 152259,25 kr lägre.
V50 D2 jämfört med V50 D3 skulle bli 7044,40 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 35222,00 kr lägre.
Och skulle man gå på landsvägsförbrukningen enligt specar, som stämmer ganska bra dessutom på V70N, så ser det ut som följer:
V70N 2,4 (6.9l/100km & årsskatt 2240 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 47666,15 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 238330,75 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 10,59 kr
V50 D3 (Årsskatt 1882 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 27694,00 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 138470,00 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 6,15 kr
V50 D2 (Skattefri 5 år):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 24521,40 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 122607,00 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 5,45 kr
Skillnaden mellan bilarna ser då ut såhär:
V50 D3 jämfört med min V70N skulle bli 19972,15 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D3 bli 99860,75 kr lägre.
V50 D2 jämfört med min V70N skulle bli 23144,75 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 115723,75 kr lägre.
V50 D2 jämfört med V50 D3 skulle bli 3172,60 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 15863,00 kr lägre.
Så den stora frågan är väl egentligen vad de faktiska förbrukningarna hamnar på, vid blandad så skiljer det en del mellan D2 och D3 men vid landsväg skiljer det inte så mycket trots avsaknaden av skatt på D2. Jag pendlar ju och det blir 7,5 mil enkel resa så det blir en hel del landsvägskörning men samtidigt behövs det inte mycket stadskörning för att förbrukningen ska hoppa upp. Iofs så hamnar D2 (C30 inte V50) på en förbrukning på 0,57 enligt hanss i motorvägsfart, tror inte D3 procentuellt sett hoppar upp lika mycket som sin lillebror i motorvägsfart.
Jag ska hur som helst ge D2 en ärlig chans, på pappret och utan motorvägsfart så är den helt klart den snålare av de två. :)