NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hwk
Frugan var in till Helmia Bil i Karlstad idag och fick ett prisförslag på service på vår V50 1.8f -06 som har gått 19300mil.
Vi fick ett pris på 2291.98:- och en detaljerad spec på vad som kostade.
av sportmomentum
Inte billigt med service, men haveri är ju dyrare. Nu är jag bilförstörare själv så inte fan skulle jag betala t.ex. 12 papp för en service. Men ett par tre lusentappar får man nog räkna med. Dyrt att driva verkstad. Kostar några hundralappar till en lusentapp att göra själv. Men har man inte stämplar så sjunker värdet på bilen om man vill byta in. Min MY 07 sportmomentum v50 1,8F med spoilerpaket är idag värderad under 90000:_ idag. Tror nog inte jag byter bil, vill nog investera dessa pengar i huset och resor istället.
Kontentan av det hela, köp inte ny bil. Serva själv eller via "bekant". Detta gäller bara om man är ekonomiskt lagd alltså. Annars kan man sluta gnälla över att servicen är dyr och inbytet inte är värt ett skit :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Man får ha vilken uppfattning man vill, men att påstå att de som servar sina bilar hos auktoriserad verkstad inte är ekonomiskt lagda ställer jag inte upp på. Det kan vara tvärt om. Att få bekymmersfria mil till nästa sevice kan väl också tyda på att de är ekonomiskt lagda. Att kunna gå in hos en bilfirma och visa upp sin fyllda servicebok och få bra betalt vid inbyte kan väl väl också tyda på att de är ekonomiskt lagda. Att köpa ny bil är väl kanske inte det ekonomiskt bästa, men det betyder en stor portion glädje.
av Gourmand
Att stora, auktoriserade märkesverkstäder skulle leda till bekymmersfria mil i högre utsträckning än när du anlitar en mindre, privat bilverkstad verkar vara en svåravlivad myt. Liknande myter levde länge om t.ex s.k. "originaldelar" eller spritbilarnas "miljövänlighet". Knappast någon tror väl på detta trams längre. En bilverkstad, som har tillgång till en eller fler riktiga bilmekaniker är naturligtvis överlägsen dessa hangarliknande anläggningar med s.k. servicetekniker. Bilar slits, behöver repareras och slitdelar behöver bytas ut med jämna mellanrum. Detta kan inga "servicar" i världen ändra på. Varför man ska betala markant mer för dessa jobb, varav merparten kan göras av bilägaren själv, är för mig en gåta. Man förlorar en massa pengar i onödan och får garanterat inte kontakt med en riktig bilmek, utan bara en reservdelsbytare (servicetekniker). Jag gillar inte att bli blåst på pengar, följaktligen ratar jag Bilia och co. och anlitar en liten, privat kompetent bilverkstad med riktiga bilmekar istället. Priset är ungefär hälften i jämförelse med t.ex Bilia/Stockholm och dessutom vet jag att jobbet blir gjort och inte fuskas med. Så har jag gjort de senaste 15 åren och det jag sparat, skulle väl antagligen räcka till inköp av en fabriksny bil. Det lägger jag dock inte pengarna på. Bättre att förste ägaren får ta den ekonomiska smällen istället.
av Lövet
Jag håller delvis med Gourmand även om jag tror att det finns en viss fördel med märkesverkstäder på nya bilar. Brukar själv inte byta in bilarna utan sälja privat och det har aldrig blivit någon diskussion över att det inte alltid varit märkesstämplar. Köparna har tittat i boken och sett att den varit inne på service vid vissa miltal, men längre än så har det aldrig kommit. Faktiskt har ett flertal av mina köpare bara frågat "Är bilen servad som den ska?" och sedan nöjd sig med mitt "Ja". Vid ett inbyte tror jag faktiskt de flesta handlare inte ens tittar i boken.

När jag själv ska serva så undviker jag Bilia i alla dess former. Höga priser men framförallt en icke-service attityd som jag inte står ut med - och definitivt inte tänker betala för! Senast fick V70IIan sin service på Mekonomen mest för att jag fick ett utmärkt bemötande och en personlig tekniker att snacka med direkt. Det senare har ju Bilia kört med som unikt i många år men det gäller inte längre.
av OttossonV50
PaS83 skrev:
KKR skrev:Det finns nog de som "tvättat" filter. Men hur bra blev det, blev det märkbar bättre rening än före "tvätten"? Det är det nog ingen som vet.

Och hur mycket billigare blir det för kunden?

Alltså filtret fungerar inte riktigt så...
Enkelt förklarat så fångar det upp partiklar innan motorn når full arbetstemperatur och när mottrycket blir för högt
så bränns filtret ur genom att elda på mer bränsle (regenerering). Med tiden byggs det ändå upp mer och mer sot i
filtret varpå regenereringen sker allt oftare och oftare.

Om man med tvätt får ner frekvensen och längden på regenereringscyklerna så uppnår man alltså samma sak som
med ett nytt filter. Sen hur länge det fungerar, om det bygger upp sotrester snabbare eller annat har jag inte
någon som helst aning om. Men som tidigare i tråden påstå att det inte gör någon skillnad alls utan att kunna
förklara varför det skulle så vara tycker jag är märkligt, när folk helt klart har rengjort filter och blivit kvitt problemen
som följer med för frekventa regenereringar.

Dom nya filtren är förmodligen dyrare när dom väl skall bytas..
Jag tvättade ur mitt filter med hetvatten för några hundra mil sedan. Min -05 hade då rullat 14400mil utan filterbyte. Det kom väldigt mkt skit ur filtret men jag hade inte några lampor som tänds att det var fullt innan och inte ngn efter heller. Jag tycker dock att den drar mindre diesel iaf. Kan tyvärr inte ge ngn exakt siffra på det då jag aldrig ser exakt hur många liter jag tankar. Men enligt färddatorn har det sjunkit iaf.
Vet heller inte hur länge detta håller. Men behöver jag göra detta, säg en gång om året så kommer jag göraa det istället för köpa ett för åtskilliga tusenlappar. Smålänning som man e.. hehe
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand, det jag menade med bekymmersfria mil är att om man sevar på en märkesverkstad, för serva skall man väl?, får man ett års Volvoassistans. Allt kan gå sönder, att då bara ringa ett samtal så kommer bärgning och du får en hyrbil om felet inte går att laga omgående. Det kallar jag bekymmersfritt. Jag har aldrig behövt anlita dom, men att veta att de finns är för mig ett tecken på bekymmersfrihet. Och sedan att orginaldelar håller bättre än Biltema är väl ingen myt.
av Lövet
Det stämmer men även Falck erbjuder samma service för 530kr om året: http://www.falcksverige.se/hem/business ... euroassist. Större än så måste alltså prisskillnaden vara för att det ska löna sig med icke-märkesverkstad.

Min sista service skiljde sig dock 2100kr för samma arbete och jag bryr mig inte om Assistans. Ringer bärgare själv om det behövs.
av Pippolei
Servade min V50 T5 MY05 i veckan och betalade 1377:- för olja- & oljefilter-byte hos en volvo verkstad i stan.

Tyckte det var helt ok pris, men de försökte även sälja på mig standardservicen för 2300:- "där mjukvaru uppdateringen ingår utan kostnad" som säljaren sade. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fick i veckan pris 2700-3100 på 9000-mila ("det vanliga" + kupéfilter). Byte av bromsklossar låg på 1600-1800/paret i samband med service.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]